onsdag 5 mars 2008

10. Olof Viktors ljusa bröd med rågsur v2.0 (Hedh)

Dags för en ny tagning med Olof Viktors ljusa bröd. Jag tänkte göra tre saker annorlunda jämfört med förra gången:
  • Tillsätta mer vatten
  • Knåda/vika degen ett tag för hand för att jobba in mer luft i den
  • Snitta bröden innan gräddning

1. Fördeg enligt recept. Handknådade den också lite grann.


2. Fördegsbulle inför dygnsvilan.


3. Nymatad rågsurdeg. Ska stå 12-15 timmar.


4. För- och surdeg ready to go.


5. Hopp i handlingen. Här har alltså rubbet blandats - fördeg, surdeg, mjöl (Änglamarks vetemjöl), vatten, jäst - och sedan knådats cirka 15 minuter, med saltet tillsatt sista 5. Jag använde dock 750g vatten i stället för angivna 500g, vilket är en ganska dramatisk skillnad. Nu är den tämligen lösa degen uthälld på min bakbänk för 10-15 minuters manuell lyftning/dängning/vikning. Bra motion med en såpass tung deg.


6. Färdigjobbad och nedbaxad. Degtemperaturen var 23 grader. Intresseklubben antecknar.


7. Tillbaks på bänken efter dryga timmen och trekvarts vila.


8. Delad i tre bitar, varav två ska jäsa i kylen över natten och den tredje några timmar i rumstemperatur, i studiesyfte.


9. Kyl-jäs-sektionen i position.


10. Rumstemp-varianten efter dryga 90 minuters jäsning i rumstemperatur. Snittade den i ett djupt kryss, varpå den sjönk ihop som en misslyckad sufflé och i vanlig ordning gjorde mig nervös.


11. Efter drygt 40 minuters gräddning. Brödet hade rest sig igen likt Fenix. Dock flöt det ut lite, vilket nog var en kombination av den lösa (veka?) degen och de djupa snitten. Kanske behöver man inte snitta lös deg så djup, eller ens alls.


12. Bäst inkråm hittills, tror jag. Jag blev alldeles glad där på kvällskvisten.


13. Här gick jag upp klockan 06 för att grädda de kylskåpsjästa bröden (efter 10,5h i kylen) eftersom jag utgick från att det skulle bli sämre resultat om de behövde vänta på att jag skulle komma hem från jobbet. Hade lite problem med det avlånga brödet, vilket fastnade lite i den uppenbarligen undermåligt mjölade korgen och rasade ihop som ett korthus. Jag snittade det i alla fall, lite uppgivet, och gjorde även som pliktskyldigast ett par rispor i det runda. Sedvanlig panik tilltog när bröden endast tycktes flyta ut och bli deformerade frisbees.


14. Efter inte så länge började de dock skjuta i höjden.


15. Frågan är om de hade blivit högre om jag inte snittat dem, eller om de mest hade blivit mer kompakta. Jag måste göra ett parallelltest för att bli kvitt denna osäkerhet.


16. Efter 50 minuters gräddning. Bröden sprack faktiskt upp när jag duschade dem med lite vatten. Rätt kul när de stod och knakade för sig själva.

Kanske bör man försöka vinnlägga sig om en tydligare skarv, i vilken bröden kan expandera som de vill under gräddningen, och eventuellt var jag ofrivilligt något på spåren i mitt Bürlibrot-försök.



17. Luft och bubblor. Ser alldeles utmärkt ut, och blev ungefär som jag inte riktigt vågat hoppas på.


18. Bäst hittills, tror jag, som vanligt. Det är förresten möjligt att det varje gång stämmer.

Några betraktelser:
  • Långjäsningen verkar ha gjort degen lite stabilare. Kanske kunde denna metod funka på fler sorter.
  • Att resultatet blev bra fast jag ökade receptets vattenmängd med 50% tyder på att det finns utrymme för justeringar efter egna förhållanden och preferenser.
  • Snitt/skarv-problematiken kvarstår. Min nuvarande teori är att lite tyngre bröd bör snittas, ganska djupt, medan lösare degar med mer luft i bör ha något slags flexibel skarv där de kan expandera. Hur det sista nu ska gå till. Kanske kan degen expandera ändå, om ytan inte är för hårt stelnad. Jag tyckte det hade bildats lite av en skorpa på de två kylskåpsjästa.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Fasen vad släta och fina dom kylskåpsjästa såg ut innan du skickade in dom i ugnen. Jag märker själv att jag lägger ner för lite jobb på ett bra skal.
Jag måste ta och testa vik och dänga tekniken.Kul med en till brödblogg.

lina sa...

Fina bröd! :)

Det här receptet är mitt standardrecept för tillfället, fast precis som du modifierar jag det lite. Jag har inte vågat hälla i riktigt lika mycket vatten som du, men att öka från 5 till 6 dl går bra även om man låter degen ligga i kylen i flera dagar som jag brukar göra (jag brukar grädda bröden ett och ett så att jag kan få färskt bröd så ofta som möjligt). Om du inte bryr dig om prydliga snitt/sprickor så tycker jag att om jag sprayar vatten i ugnen först innan jag sätter in brödet, sedan på brödet just när jag satt in det, och eventuellt ytterligare en gång efter ca 5-10 minuter så får brödet möjlighet att spricka upp om det behöver mer utrymme att expandera. Då snittar jag bara lite grann, inte särskilt djupt, och så spricker brödet lite som det vill. Riktigt riktigt varm sten i ugnen ger mer luft i dem också.

Pär sa...

@lina:

Mer vatten i luften, således. Har du bröden inplastade i kylen, förresten? Märker du någon skillnad på dem som gräddas först respektive sist?

En sten ska jag nog skaffa mig. Sen ska jag nog köpa ett rakblad också - det är inte optimalt att skära med en kniv rakt ned, snitten bör ligga i mindre vinkel gentemot ytan har jag fått för mig.

lina sa...

Nej, jag gillar inte plastfolie runt mina bröd av någon anledning (helt ologiskt, jag förstår att det borde bli bättre med lufttätt men gillar inte känslan), utan använder helst gammaldags bakdukar. När jag låter deg ligga flera dagar i kylen ligger den i en plastlåda, samma som jag jäser i. Ett rakblad är säkert jättebra, jag tycker jag får bättre resultat ju vassare kniv jag använder (men jag får inte låna sambons rakkniv till bröd..) :)

Det är ganska stor skillnad på de som gräddas vid "rätt" tid och de som gräddas en vecka senare. Om man bara väntar ett par dagar blir det mindre skillnad. Lång jästid gör att de flyter ut och blir större, relativt platta bröd. Men det smakar ändå nybakat och gott.

Hm, jag borde skriva ner hela min procedur med bilder på min blog någon gång. Ny deg ska sättas så fort jag har matat upp surdegen igen, ska försöka komma ihåg kameran då!

Glad amatör sa...

Hej,

Vilken temperatur har du gräddat bröden i?

Jättebra blogg!!!

Pär sa...

Hejsan, amatör, och tack.

Jag gräddar alltid på samma sätt:

1. Fullt blås på ugnen (c:a 250 grader) i 5 minuter.
2. Sänk till 200 grader. Grädda 10 minuter till.
3. Öppna luckan och vädra ut lite fukt.

Upprepa punkt 3 var 10:e/15:e minut tills brödet är klart, vilket beror lite på storleken.