måndag 10 mars 2008

11. Eget bröd 2 - Vitt bröd

Gjorde ett enkelt vetebröd, mest för att testa en egen poolish, och för att se hur en vek deg utan snittning blir. Ganska ungefärliga mått, eftersom jag inte hade tillgång till någon särskilt exakt våg (eller någon vidare kamera, för den delen).

Poolish:
  • 150 g vatten
  • 150 g vetemjöl (Kungsörnens vetemjöl special)
  • 3 g jäst
Poolishen rördes ihop och övernattade övertäckt i kylen. Den plockades ut efter c:a 22 timmar och fick stå i rumstemperatur ungefär två timmar

Deg:
  • 150 g vatten (rumstempererat)
  • 250 g vetemjöl (Änglamarks)
  • 8 g jäst
  • 8 g salt
Jästen rördes ned i vattnet, och blandades med poolishen. Efter det åkte mjölet, utblandat med saltet, i lite i taget. Knådades en kvart för hand, sedan fick degen vila två timmar, med en hopvikning efter halva tiden. Efter vilan formades ett bröd, som fick jäsa till dubbel storlek, och sedan gräddades i totalt 50 minuter i 200 grader, efter första fem minuterna i 250.


1. Poolish efter ett dygn.


2. Deg innan bearbetning.


3. Deg efter bearbetning.


4. Deg efter vila.


5. Bröd efter gräddning. Jag sprejade vatten i den tomma ugnen, sedan brödet när det sattes in, efter 5 minuter igen, och sedan luftade jag ugnen efter c:a 20 minuter. Hade också en djup panna i botten på ugnen, i vilken jag hivade ett par isbitar samtidigt som brödet sattes in. Jag snittade aldrig, för att se om det skulle spricka i alla fall, men det gjorde det inte. På sin höjd blev det några mindre krackeleringar.


6. Färdigt bröd. Gott, men kunde varit luftigare. Snitt verkar vara av nöden. Bra att få klarhet i frågan. Jag letade efter en rakbladssnittare av franskt snitt (lame/lamé) på Cordon Bleu, men kammade noll. Får beställa på nätet eller framställa en egen.

Jag undrar om poolishen utgjorde för stor del av totaldegen, förresten. Jag har egentligen ingen vidare pejl alls på poolishar/fördegar och deras sammansättning/roll i brödet. Måste undersöka.

Inga kommentarer: