torsdag 14 februari 2008

6. S:t Gallen Bürlibrot (Hedh)

1. Salt. Svårt att väga upp. Vågen visar 0g...0g...0g...0g...15g... Funkar bättre att hälla upp en hög först och sedan minska mängden.


2. Fördeg. En rätt fånig liten bulle.


3. Fördeg dag 2. En rätt fånig utfluten bulle.


4. Guck med smäck.


5. Väldigt torr deg (som vanligt). Detta trick med ett buntband funkar bra för att få degen att inte bara snurra runt rullen.


6. Seg - ja. Elastisk - ja. Vek - njäe. Jag hade ändå i 10% mer vatten än receptet (40 g extra).


7. I viloläge.


8. Pöst.


9. Stött och vikt två gånger, nu färdigvilad.


10. Uppdelat. Jag hade nog för mycket mjöl på bakbordet, vilket kommer att visa sig.


11. Nu vek jag ihop varje del med två vikningar, formade sedan runda former och placerade skarvarna nedåt (detta som Hedh kallar "ett spänt treslag"). Jag tryckte dock inte ihop degen först, eftersom jag ville behålla luftigheten. Jag vet inte om det var en bra taktik.


12. Undrar om en bakduk har några egenskaper som ett örngott saknar.


13. Jästa och väderspända trekvart senare.


14. Två problem: a) bröden tappar luften på vägen till plåten. b) jag hade inte tryckt ihop "treslaget" ordentligt, alternativt haft för mycket mjöl på bakbordet när jag gjorde det. Lite glädje i smolkbägaren var i alla fall att snitten blev bättre när jag använde en tandad brödkniv.


15. De två runda bröden har spruckit upp i hopvikningsskarvarna, och det ser ju inte så bra ut. Särskilt blev det korgjästa inte särskilt bra. Limpan bättre.


16. Bitvis fina skarvar, i alla fall.


17. Rätt så fint inkråm, lite kompakt, kanske. Jag gillar dinkelbröd. Inte alla gör det.

5 kommentarer:

Martin sa...

<Inte alla> gör det.

Jag bakar numera alltid formbröd eftersom jag rostar mina mackor. Brödformar medger också att man gräddar blaskiga degar som skulle rinna av plåten om de inte fick stöd i tillvaron. Rekommenderas!

Martin sa...

Igår morse satte jag lite surdeg med jäst i en burk. 36 timmar senare hade all aktivitet avstannat. Då tillsatte jag ett halvt rivet äpple, och så blev det en djävla fart. Kul!

(Verifieringsfunktionen säger "tqmudwit". Den verkar arg.)

Pär sa...

Surdeg och jäst i burken? Surdeg har annars just egenskapen att aktiviteten avstannar efter ett tag, varvid man lämpligen ställer den i kylen. När den sedan får mer vatten/mjöl lever den upp igen. Man bör hålla den igång med åtminstone en sådan manöver i veckan, har jag lärt mig.

Pär sa...

En jäskorg är förresten ett bra sätt att jäsa blaskiga degar utan att de rinner ut, eftersom de tvingas uppåt. Fint blir det också. Men de är obegripligt dyra.

Anonym sa...

Har just gjort degen klar - vek? Icke, stabbig på gränsen till bränd cement, tycker jag. Men i övrigt stämmer mina iakttagelser hittills. Tänker dock bara göra två bröd i korg.
/Larsson/