söndag 16 mars 2008

13. Eget bröd 4 - Feg-vetesurdegsbröd

Dags för ett mindre megalomaniskt projekt - ett vitt surdegsbröd med en jäst-poolish.

Poolish:
  • 150 g vetemjöl special
  • 150 g vatten
  • ~4 g jäst
Plastades in och fick stå i rumstemperatur i tre timmar.

Deg:
  • Ovanstående poolish
  • 200 g surdeg
  • 300 g mjöl
  • 150 g vatten
  • 10 g salt

1. Poolishen i position.


2. Poolishen mogen för användning.


3. Degen blandad. Här har jag ingen hushållsassistent, utan får arbeta den för hand. Ganska fast i konsistensen, trots att den innehåller en hel del vatten.


4. Degen färdigarbetad efter drygt en kvart. Kanske skulle jobbat den lite till.


5. I oljad balja för vila i rumstemperatur c:a 45 minuter innan hopvikning och långjäsning i kylen. Helst hade jag velat låta den vila två gånger, och längre, men jag skulle iväg, så det hanns inte. Jag hade nog lite för mycket olja i, och det blev svårt att få hopvikningen att fästa.


6. Efter 15 timmar i kylen. Jag lät den stå en timme i rumstemperatur innan jag helt enkelt vände upp den på plåten och gräddade den.


7. Hemtillverkad lamé. Skruvmejsel+tapetserarrakblad. Den behövdes dock inte, eftersom vikskarvarna räckte som de var.


8. Gräddat 45 minuter. Vattensprej direkt, tempsänkning och mer vatten efter 5, mer vatten efter 15 minuter, luftning efter 25 och 35 minuter. Tror att jag hade onödigt mycket mjöl ovanpå.


9. Fin undersida.


10. Fina bubblor.


11. Gott matbröd.

Betraktelser:

  • Jäst i poolishen ger enkelt ett bra resultat.
  • Låter man poolishen mogna i rumstemperatur så har man större kontroll över när den är färdig att användas.
  • Vila/vikning tycks väldigt viktigt. Kanske skulle vikt ihop degen efter kyljäsningen och låtit den jäsa en gång till, eftersom det blev lite jäktat dagen innan.

Inga kommentarer: