onsdag 19 mars 2008

14. Dinkelbröd v2.0 (Hedh)

Ny omgång med Hedhs dinkelbröd. Framför allt blev förra vändans fördeg inget vidare. Den stod antagligen för varmt, för länge, helt enkelt. I stället för att låta den stå över natten gjorde jag den nu på morgonen och lät den vila tills jag bakade på kvällen. Jag undrade också om det gick att få brödet lite luftigare och tänkte göra degen lite lösare.


1. Fördeg enligt recept.


2. Samma fördeg lite mer än åtta timmar senare.


3. Fördegen fördelad i huvuddegen. Hade 80 g mindre vetemjöl i denna, jämfört med receptet. Egentligen vill jag nog ha den ännu lösare. Körde den 3 minuter, lät den sedan vila 20 minuter, och fortsatte enligt recept, fast drog av ett par minuter.


4. Deg i snurra.


5. Färdigjobbad deg i kontemplation. Knådade den lite för hand efter vändan i Assistenten. Degtemp var 27 grader. Tror att jag kunde jobbat den lite till.


6. Kändes dock ok, och såg rätt ok ut.


7. Efter två timmar och lika många hopvikningar.


8. Utvält för uppdelning.


9. Gjorde två stycken. Kanske var lite brutal när jag spände dem, då de krympte en hel del.


10. Kändes dock ok, och såg rätt ok ut, efter en timmes jäsning. Limpändarna var lite hafsiga, kanske.


11. Gjorde ett par brutala snitt. Borde kryssat bullen.


12. Spänd väntan. Det gamla vanliga i ugnen - fullt drag och vatten i först, sänkning till 200°C efter 5 minuter, luftning efter ytterligare 10 minuter, samt en gång till vid 35 minuter av de totala 55.


13. Såg rätt kul ut ...


14. ... särskilt bullen.


15. Blev dock ingen markant skillnad mot första försöket. Minst lika gott blev det, i alla fall. Alltid något.

Ska prova lite lösare deg nästa gång, samt att arbeta degen lite mer. Jag tror att jag är för feg på den fronten.

Inga kommentarer: