onsdag 21 maj 2008

Levain

Med aprikosjästen i högsta hugg kastade jag mig över ett av Hedhs levainrecept. Besynnerligt nog tycks de flesta recept jag hittat bygga på att man gör en överdimensionerad levain och sedan sparar/kastar det man inte använder. I stället skalade jag ned Hedhs steg-för-steg-levain-beskrivning så att den ger runt 400 g färdig levain i stället för drygt två kilo. Dessa mått är dessutom enkla att justera om man behöver mer eller mindre. Kanske gör jag något fundamentalt tankefel.

1. Sent på kvällen. Blandade 11 g aprikosjäst och 15 g vetemjöl (Änglamark). Knådade mellan tummen och pekfingret i ett par minuter. Rätt kul. Plastade över och lät stå över natten.

2. Nästan 8 timmar i rumstemperatur senare. Lite uppsvullen. Detta som Hedh kallar "mamma". Blandade i 11 g vatten och 15 g mjöl och knådade ett tag, varefter den såg ut så här:


3. Återplastade och lät stå.

4. Fem timmar i rumstemperatur senare. Hedhs "chef".

5. Flyttade den trådiga chefen till större bunke och fyllde på med 270 g mjöl och 150 g vatten. Rörde ihop och knådade för hand några minuter för följande utseende:

6. I lättoljad låda för jäsning.

7. Efter 6 timmar i rumstemperatur. Levain!

2 kommentarer:

Martin sa...

En googling på "define: levain" ger vid handen att detta ord helt enkelt betyder "surdeg". Vad är skillnaden, menar du?

Pär sa...

Det verkar råda en viss begreppsförvirring just kring det där. Man har två snarlika geggiga degklumpar med jäst, men med olika namn. Som jag ser det handlar det om hur man nått till klumpen:

Surdeg
Surdegen innehåller en odling av den jäst som naturligt finns i mjölet. Man kan göra en surdeg bara genom att blanda vatten och mjöl och låta den stå så att jästmolekylerna förökar sig.

Levain
En levain innehåller vildjäst utvunnen ur frukt, t ex russin eller aprikoser, som sedan blandas med mjöl för att jästen ska föröka sig och ge en jäsdeg att baka med.

Det finns säkert någon annan, bättre förklaring.