tisdag 27 maj 2008

32. Levain-rågsurdegsbröd

En variant på förra brödet, med rågsurdeg i stället för vete-, och en del av vetemjölet utbytt mot grovt rågmjöl.
  • 450 g levain
  • 100 g rågsurdeg
  • 350 g vetemjöl (Änglamark)
  • 100 g grovt rågmjöl (Änglamark)
  • 300 g vatten
  • 16 g salt
Samma procedur igen. Blandade vetemjöl och vatten och lät stå en timme.


1. Övriga ingredienser, minus saltet, iblandade i vetesmeten. Slängde i Barbapapa-levainen och körde 10 minuter på låg hastighet, tillsatte saltet, körde 5 minuter på högre hastighet.


2. Degen blev ganska kladdig. Rågdegar tenderar att ha den egenskapen, när de inte är alldeles hårda.


3. Lät degen vila totalt tre timmar med hopvikning efter en timme och två, respektive, samt formning efter den tredje.


4. Närbild.


5. Panoramabild.


6. Efter sju timmars jäsning i rumstemperatur. Degen har spruckit lite.


7. Syns tydligare här. Tydligen var det för lång tid för levainen, då rena surdegsdegar brukar gilla ungefär denna längd på jäsningen. De är i allmänhet lite långsammare. Kanske vore det bättre att ha haft den i kylen. Råginnehållet gör också brödet lite känsligare också, tror jag


8. Gräddade utan att snitta, då de var väldigt lösa och säkert skulle ha säckat ihop om jag börjat karva i dem. Som synes har limpan fått en liten utfluten bonusflik på bortre långsidan. De skötte sig hur som helst exemplariskt i ugnen, tycker jag.


9. Resultatet var inte heller så dumt, även om jag blivit lite bortskämd med större hål på sistone. Oväntat surt, blev det också, men det är bara bra.

Nåväl, det kanske är lika bra att hålla sig till rena surdegar när det gäller råg, alternativt utesluta surdegen helt i denna variant. Både och är nog lite onödigt. Jag är lite nyfiken på Hedhs rågbröd med levain, som bara innehåller lika delar levain och fint rågmjöl.

4 kommentarer:

Leif Lundgren sa...

Spännande.
Jag har faktiskt aldrig testat att göra rågbröd på min vete-surdeg. Bara vetedegar.

Måste prova.
Tack för idéen.

/L

Anonym sa...

Måste testa. En vanlig levain känns lite för "onyttig" för mig, vill ha lite surhet i mitt bröd.
Vad gör du med alla bröd - fryser in? Hur förvaras de bäst, i papperspåsar? Och hur är det bäst att tina upp dem så inte det hårda försvinner?

Pär sa...

Gör jag fler bröd så brukar jag behålla ett och ge bort övriga. Färskt bröd är bland det enklaste man kan tänka sig att bli av med.

Eftersom jag oftast gräddar bröden på kvällen brukar jag spara dem inlindade i en handduk till på morgonen, och det jag inte äter upp skivar jag och fryser in. Sen värmer jag dem direkt i brödrosten. Annars tror jag det bästa för att tina upp frysta limpor är att låta dem ligga kvar i plastpåsen och värma på galler i 100-gradig ugn ett ganska långt tag.

Leif Lundgren sa...

Magdalena, bra fråga.
Jag fryser in en massa bröd. Inspirerad skrev jag detta.
Frukostbröd

Men stora bröd brukar jag äta upp direkt.

/L