tisdag 13 maj 2008

27. Finjusterat rågsurdegsbröd

Ytterligare fintrimning av fullkornsrågsurdegsbrödet. Lite mer vätska, lite längre jäsning än förra gången. Nyjusterat recept som följer:

  • 800 g vetemjöl (Änglamark)
  • 125 g grovt rågmjöl (Änglamark)
  • 150 g rågsurdeg
  • 550 g vatten
  • 20 g salt
  • 20 g honung
Kameran var försvunnen, men här är förloppet:

1. Blandade vatten och vetemjöl och lät stå i 2 timmar.

2. Tillsatte resten av ingredienserna, minus salt, och körde 5 minuter i Assistenten på låg hastighet.

3. Hällde i saltet, körde 5 minuter till på låg hastighet, sedan 5 minuter på högre.

4. Lät vila i låda i 2 timmar.

5. Vek ihop och lät vila i 3 timmar till

6. Formade en limpa och en boule. Hittade kameran.

7. Limpa innan nattjäsning.


8. Dito boule.


9. Efter 9 timmar i rumstemperatur. Rätt hög rumstemperatur, förresten. Lite i längsta laget, misstänker jag. Det borde vara lagom att börja klockan 17 med receptet. Då är de formade vid midnatt och får slutjäsa ~7 timmar.


10. Dito boule. Förpassade båda degarna till kylen, där de fick stå i 4 timmar i väntan på gräddning.


11. Limpan innan snitt. Det är extremt svårt att snitta kylda degar, då ytan är väldigt hård.


12. Efter standardförfarande i ugnen. Dock endast 45 minuters gräddning totalt.


13. Lite luftigare än förra vändan, och väldigt angenämt surt. Kanske är den ursprungliga vätskemängden att föredra, om man ser till att inte jäsa degen för länge. Den degen var dock rätt knepig att jobba med. Får se om jag gör en vända till med detta bröd, innan jag drar vidare på nya projekt. Tänkte ge mig in i levain-träsket.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej!

Nu har jag matat surdegen på morgonen och skall ge mig på att baka det här fina brödet ikväll/natt/morgon. Jag har bara gjort ett försök med rågsurdeg förut och det blev lite för dåligt knådat, så det flöt ut på plåten. Men nu hoppas jag på bättre lycka.