måndag 19 maj 2008

29. Handjagat vetesurdegsbröd

Manuellt förverkligande av vetesurdegsbrödet, då jag var på annan ort utan Assistent. Passade även på att dra ned lite på vattenmängden:
  • 600 g vetemjöl special (Kungsörnens)
  • 350 g vatten
  • 150 g vetesurdeg
  • 12 g salt
Blandade vatten och vetemjöl och lät stå i två timmar. Blandade i vetesurdegen, knådade i 5 minuter och tillsatte därefter saltet. Rätt knepigt att få flingsalt att blanda sig bra när man inte kör degen i en bunke. Det vill gärna fly. Knådade på i en dryg kvart till.


1. Färdigknådat. Väldigt smidig och fin deg. Inlagd för vila.


2. Två timmar senare.


3. Vek ihop degen och återbördade till bunken.


4. Efter tre timmars ytterligare vila. Dags för formning.


5. En oansenlig liten bulle redo för nattliga äventyr.


6. Efter nio timmar i rumstemperatur. Bra utveckling, kändes fortfarande pigg.


7. Brutalt snittad. Sjönk inte ihop alls, vilket tyder på att den nog kunde fått jäsa lite mer.


8. Färdiggräddad. Ser ok ut.


9. Bullen hade dock rämnat lite i botten på ena sidan. Ytterligare indikation på underjäsning. Kunde sannolikt parerats med ett par strategiska snitt.


10. Halvt uppäten, helt massakrerad för infrysning av rester. Inte så dumt till söndagfrukosten.

Uppenbarligen behöver/önskar vetedegen längre jästid än rågvarianten, men verkar i allmänhet mer tolerant. Kanske är detta mjöl lite extra förlåtande, vad vet jag.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det här är ju en helt fantastisk blogg. Precis vad jag har letat efter! Har precis bakat mitt första bröd på rågsurdeg. Är inte jätte nöjd med resultatet dock. Skule ha läst din blogg först...

Pär sa...

Tack för vänliga ord. Kolla gärna runt lite och se vad jag gjort för misstag så att du kan undvika dem. Jag har sannolikt gjort alla som finns.