tisdag 1 april 2008

19. Eget bröd 7 - Sprängt vitt bröd med vetesurdeg

Jag tänkte göra ett vitt bröd och jäsa det i kylskåp över natten. När jag mätt upp ingredienserna och blandat dem slog det mig att jag lika gärna kunde slänga i lite surdeg också. Antagligen blev mängden vanlig jäst för hög, dels med tanke på den längre jästiden, dels med tanke på surdegsinnehållet. Rätt så händelserikt blev det, hur som helst.

Innehåll:
  • 600 g vetemjöl special (Saltå denna gång)
  • 400 g vatten (lite för mycket, tror jag, surdegen tillför en hel del)
  • 10 g jäst (kanske onödigt mycket, se ovan)
  • 150 g vetesurdeg
  • 10 g salt

1. Stor och Liten.


2. 8 minuters körning, därefter 20 minuters vila. Saltet tillsattes och degen kördes 7 minuter till, på lite högre hastighet.


3. Degen var väldigt kladdig, så jag knådade in lite extra mjöl, kanske en halv deciliter. Lustig känsla med lös deg, den känns blöt/fuktig när man knådar den, men man blir inte blöt av den. Egentligen vill jag nog hellre ha degen som när jag gjorde det här brödet. En deg man vill ha som huvudkudde.


4. Väldigt lös. Dock mjölad.


5. Ner i låda, in i kylen direkt.


6. Efter 17 timmar i kylen. Säger den "blubb blubb"?


7. Rätt kul konsistens.


8. Trådigt och bubbligt.


9. Vek ihop och kylde igen. Gick tillbaks till jobbet (en fördel med att bo nära sin arbetsplats).


10. 3 timmar senare.


11. Bulldags. Jag var mentalt förberedd på att hälla ned hela klabbet i en gjutjärnsgryta och grädda, om det skulle behövas, men degen verkade ha samlat ihop sig.


12. Tanken var, från början, att testa om det gick att göra en finare limpa, men det hade jag glömt bort vid det här laget. Boule på gång.


13. Färdigjäst boule i banneton.


14. Ok, here's the deal: Brödet jäste i sin korg i rumstemperatur i två timmar, tinade upp lite efter kylperioden och svällde till ungefär dubbel storlek. Jag välte upp det på het plåt och goda råd blev som vanligt dyra. Eftersom degen var ganska lös såg den ut att krackelera av sig själv, vilket syns på ovanstående bild, tagen direkt vid insättning i ugnen, och därför gjorde jag inte några större ansatser med snitt, utan bara ett ganska mesigt ingrepp längs ekvatorn. Big mistake.


15. Bröd spricker inte upp om man inte snittar dem ordentligt. Skorpan stabiliseras tämligen snabbt, och efter det stannar brödet i växten uppåt-utåt om det inte finns flyktvägar/nödutgångar.


16. Jag tar om det där, så att jag inte glömmer bort det. Bröd spricker inte upp om man inte snittar dem ordentligt. Skorpan stabiliseras tämligen snabbt och efter det stannar brödet i växten uppåt-utåt om det inte finns flyktvägar/nödutgångar. Här har degen uppenbarligen haft mer att ge, men hämmats av den underdimensionerade skorpan, varpå den satsat allt på ett kort och sprängt ytterdörren på ena flanken, varvid även väggar och tak lossnat från golvet.

Sammanfattning: Snitta bröden innan gräddning. Snitta hellre för djupt än för försiktigt. Snitta alltid bröden.

Nu blev jag osäker på om detta bara gäller bröd som jästs länge i kyl, och därigenom fått en hårdare/tjockare yta. Nej, jag tänker nog köra på med snittande.

Brödet blev egendomligt, men gott. Surdegstillskottet gav en fullödigare smak. Skorpan var, som vanligt, perfekt.

4 kommentarer:

Martin sa...

Kan vi få ett inlägg om smörgåspålägg också? Hur intar du egentligen allt detta bröd?

Pär sa...

Med smör, oftast. Riktigt smör, och inget annat. Ofta gör jag ganska små degar, så bröden försvinner lite av sig själva. Gör jag fler bröd på samma gång brukar jag behålla ett och ge bort de övriga.

Kanel sa...

du verkar en klippa på bak! Glädjande!
Vet du vad gör man med ett surdegsbröd som jäst- eller gräddats för kort tid, dvs. den är inte degig men inte heller klar efter ugnen. Kan man slänga in bröden i ugnen igen-, kan man göra något annat vettigt med bröden eller ska man kassera eländet och se glad ut...? :(

Pär sa...

Mors. Inte degigt men ändå inte klart? Hmm. Låter lite mysko. Om brödet inte jäst klart är det nog för sent att göra något efter gräddning. Jag har plockat ut min beskärda del av tegelstenar - lite klistriga, väldigt kompakta - ur ugnen. Oftast slänger jag dem i vredesmod, men jag antar att de inte är dödliga att käka.

Kör dem en vända i brödrosten, vet jag.