söndag 6 april 2008

20. Olof Viktors ljusa bröd med vetesurdeg (Hedh)

Ny vända med Olof Viktors ljusa bröd, denna gång med vetesurdeg i stället för rågsurdeg. La till lite extra vatten, 600g i stället för 500g, men annars följde jag receptet.

1. Fördeg dag 1.


2. Fördeg dag 2.


3. Hela degen färdigknådad.


4. Vilad, hopvikt, vilad igen, uppvräkt, snart delad.


5. Det är lagom att göra tre bröd av den där degmängden, tycker jag. Jag har bara tre jäskorgar, förresten.


6. Här tyckte jag att jag var rätt så smart när jag la korgarna i varsin plastpåse.


7. Här har jag upptäckt att det inte var så smart att ha korgarna i plastpåsar eftersom degen klibbar fast i plasten.


8. Färdigjäst.


9. Färdigsnittat. Sorglig syn.


10. Färdiggräddat. Snäppet roligare syn.


11. Den tredje degen.


12. Hög, spänd och stolt.


13. Snittad, utpyst och patetisk.


14. Reste sig ok, trots allt. Ekvatorialsnittet var godkänt, det efterföljande krysset i toppen överflödigt och förkastligt.


15. Blev bra. Bjudna elever nöjda.

Inga kommentarer: