söndag 6 april 2008

21. Eget bröd 8 - Knådfritt vetesurdegsbröd

Dags för ett knådfritt, långjäst surdegsbröd. Alltid kul att prova något nytt.
  • 450 g vetemjöl (Änglamark)
  • 8 g salt
  • 100 g vetesurdeg
  • 400 g vatten
Receptet är snarlikt mitt tidigare No-frills-surdegsbröd, men jag drog ned på surdegsmängden eftersom jag läst att detta, något paradoxalt, ger ett syrligare bröd. Ökade även mängden vatten, när jag ändå höll på, till 90% totalt. Rätt mycket.

1. Blandade saltet i mjölet och surdegen i vattnet, och sedan alltihop i en bunke.


2. Rörde runt ett tag tills allting blandats. Väldigt kladdigt.


3. Gegg. In i kylen. In direkt i kylen utan att passera Gå.


4. Efter 12 timmar i kyl och därefter ytterligare 11 timmar i rumstemperatur.


5. Uppfläkt för hopvikning.


6. Dags för ny vila.


7. Bytte bunke för att få lite mer stadga på sidorna. Här är degen jäst ytterligare 5 timmar i rumstemperatur.


8. Hade ingen riktigt bra panna/gryta/form att grädda brödet i, så jag slog degen i en het gratängform. Nu var den väldigt lös, så jag gjorde faktiskt inga snitt. Tror att det funkade hyfsat ändå.


9. Fin resning efter ett par minuter. Ser ut som potatismos, dock.


10. Tog ut brödet ur formen efter en halvtimme och gräddade klart det utan, för att få lite bättre skorpa på undre halvan. Jag borde nog kunnat göra detta tidigare.


11. Konstig form, men rätt så fint.


12. Inte så illa, med tanke på att det varken behövdes jäst eller knådning.


13. Brödet blev faktiskt syrligare än tidigare försök, men samtidigt lite sött. Kanske inbillning. Nåja, rätt så intressant projekt. I princip verkar det inte spela någon större roll vad man gör med degen, så länge man gör det långsamt. Får se om det blir någon repris av detta, jag tycker trots allt att det är ganska kul att knåda deg.

3 kommentarer:

Martin sa...

Kanske testa ett bakpulverbröd?

Pär sa...

Bakpulverdeg ska ju knådas ännu mindre.

Linda Jonsson sa...

Hittade hit i jakten på recept på surdeg! Det här var ju spännande! Det måste jag prova!