onsdag 29 oktober 2008

61. Kryddat surdegsbröd

Köpte en påse brödkryddor (anis+fänkål+kummin) eftersom jag nyligen åt ett gott bröd kryddat med just detta. Tänkte göra ett rågsurdegsbröd, men hade inget rågmjöl, så jag tog till knepet att mata surdegen med grahamsmjöl i stället.

När surdegen var klar var klockan så mycket att jag inte hann börja baka. Jag ville inte heller låta den stå framme över natten, eftersom den säkert skulle bli övermogen, och inte ställa den i kylen så att den somnade. I stället matade jag den ytterligare en gång, med vetemjöl special, för följande utseende:

1. Dubbelmatad surdeg.


2. Praktisk Toppits-badmössa, vilken minskar behovet av en massa plastfolie med tillhörande strul.


3. Suris efter 12 timmar. Bakdags.

Blandade
  • Surdegen (450 g)
  • 500 g vetemjöl special
  • 150 g fint dinkelmjöl
  • 400 g vatten
  • 1 msk brödkrydda
i Assistenten och körde c:a 5 minuter. Hällde i 10 g salt och körde 10 minuter till, lite snabbare mot slutet.


4. Trevlig deg.


5. Trevlig deg efter en timme och en hopvikning.


6. Efter 2,5 h till. Dags för formning.


7. Gjorde två bröd. Här är ett.


8. Samma bulle efter 2 h. Fick jäsa en timme till innan gräddning.


9. Efter ugn. Drygt 40 minuter i ugnen på 200 grader.

10. Sympatisk limpa med angenäm smak från surdegen och kryddorna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du får så snyggt skal på bröden.
Kan du inte lägga upp lite bilder på hur du rundriver och formar bröden?

Pär sa...

Fick för mig att jag svarat på detta, men det hade jag visst glömt/drömt.

Hur som helst: när det gäller runda bröd är det ganska enkelt - man bara lägger båda händerna platt ovanpå degen, sedan pressar man höger och vänster sida nedåt-inåt till mitten på undersidan. Vrid 90 grader och upprepa ett par gånger. Tryck ihop händerna ordentligt på undersidan så fäster det bra. Funkar bäst om man inte har mjöl på bakbordet.

När det gäller formning av avlånga bröd följer jag tekniken på denna utmärkta sida. Klicka på French Baguette, Part 2, så är det en bra instruktion i limpvikning ungefär 2/3 in i videon. Jag följer principen, men gör kanske inte alla hennes magiska handrörelser.

Anonym sa...

Ok tack. Den här dasktekniken får jag väl prova mej på någon gång