söndag 5 oktober 2008

57. Grov-levain med rågsur

Använde återstoden av aprikoslevainen till ett lite grövre bröd än förra vändans fluff-limpa, och kombinerade med rågsurdeg för lite syra.
  • 200 g aprikoslevain
  • 100 g rågsurdeg
  • 200 g vetemjöl special
  • 100 g grovt rågmjöl
  • 100 g grahamsmjöl
  • 100 g siktat dinkelmjöl
  • 300 g vatten
  • 12 g salt

1. Färdig deg. Rätt så kompakt. Hade inte tid att göra klart brödet samma dag, så det åkte in i kylen.


2. 17 timmar i kylen senare.


3. Efter 6 timmar i rumstemperatur. Dags för hopvikning.


4. Hopvikt.


5. 1 timme senare. Hopvikt igen, och placerad i korg för slutjäsning.


6. 3,5 h senare. Dags för gräddning.


7. Först ett par skåror.


8. Efter 50 minuter i värmen.


9. Blev rätt så luftigt i alla fall. Framför allt blev det väldigt gott. En rejäl limpa för den som gillar lite grövre bröd, men tycker att rena rågprodukter är för mäktiga. Dinkeln och grahamsmjölet ger ordentlig smak och lite grövre textur utan att göra brödet för kompakt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Svaret finns säkert någonstans i blogget, men frågar ända: I det här receptet, hur aktiverar du din rågsurdeg? Kvällen innan och i rumstemperatur? Är din rågsurdeg "stiff" eller med mer vatten?
Jag har varit helt i vilse med Hedh´s instruktioner gällande levainen. Jag fattar inte varför mängderna är så stora..

Pär sa...

Hejsan. Jag brukar mata surdegen så att den är lätt att röra om, men inte så lös att den får en jämn "vattenyta", om du hänger med. Kanske 75 % så mycket vatten som mjöl. Jag vet att somliga förespråkar en lösare surdeg, men det här har funkat bra för mig. Är man osäker är det dock bättre att hålla sig på den snäppet lösare sidan, jag gjorde en alltför stiff en gång, och den orkade inte sätta fart alls.

Hedhs levain är gigantisk, jag har gjort en med rimligare proportioner här.

Anonym sa...

Tack, ok! Din och Martins info i era bloggar har varit mycket enklare att förstå än i nämnda boken. Fattar inte varför sidorna gällande surdegen är så konstiga till mig. Kanske översättningen är inte så lyckad?...:) Nå ja, Hedh kan sin sak, jag måste bara öva och prova - prova och öva. Fåglarna på gården har varit nöjda med mina olyckade experimenter!

Pär sa...

Nej, Hedhs bok är inte särskilt bra för en nybörjare. Själv fick jag huvudsakligen panik av den i början, men nu, efter ett par månaders brödbakande, har jag börjat uppskatta den mer och mer.

För den som vill börja baka skulle jag nog rekommendera rena jästbröd, bara för att få en känsla för deg och jäsning utan att riskera totala fiaskon och tappad sug. Först därefter skulle jag ge mig på surdeg.

BagarEn sa...

Riktigt snyggt bröd!

Pär sa...

Tack, du!