söndag 26 oktober 2008

60. Överjäst grahamsbröd

Bröd på grahamsmjöl. Bara grahamsmjöl.
  • 400 g grahamsmjöl
  • 250 g vatten
  • 100 g vetesurdeg
  • salt
Blandade, knådade 5 min, hällde i saltet, knådade 10 min till.

1. Klet.


2. Efter 2 h.


3. Två timmar senare. Just korgilagd.


4. +2h


5. Ytterligare 3 h senare. Kritiskt läge. För sent på kvällen för att dra igång ugnen och grädda, och jag hade ingen lust att kyla degen. I stället fick den jäsa på i rumstemperatur.


6. På morgonen, 6,5 h efter förra bilden. Man vet att det jästs för länge när degen är platt och väldigt porös. Jämför man med förra bilden ser man att den där fortfarande är bullig i mitten, medan den här inte mäktar resa sig mer.


7. Lustigt nog vägrade toppen/botten följa med, och stannade i korgen i stället.


8. Brödet blev rätt ok i alla fall, möjligen lite endimensionellt.


9. Det såg dock rätt lattjo ut. Här i lite solsken.

5 kommentarer:

Anonym sa...

det ser ju bra ut iallfall..

Anonym sa...

Har du märkt någon skillnad på vetemjölet nu mot tidigare i år?
Det vetemjöl jag köpt efter augusti månad har varit omöjlig att baka tex levain med utan tillsats av lite jäst. När jag gör levain (Pain d M recept) så jäser inte steg 3 över natten, den ligger helt slö på botten av bunken.
Vildjästen är det inget fel på, det smäller om bunken när man öppnar den.

Pär sa...

Kan inte säga att jag märkt någon skillnad mot tidigare i år, direkt. Däremot undrar jag om inte fruktjästen kan tappa lite kraft när den stått ett tag, även om den pyser och smäller.

Sen är det förstås kallare i köket också, låter du degen jäsa på någon småvarm, trevlig plats?

Anonym sa...

Ja jag har gjort en jäslåda där jag kan reglera temperaturen med en dimmer så på den punkten är det ok.Jag kanske skulle prova göra en ny sats vildjäst.En sak som slagit mej är att om aprikoserna stått för varmt när jag gjorde den förra satsen. Vad tror du är optimal jästemperatur för aprikoserna?

Pär sa...

Mellan 25 och 30 grader. Min aprikosjäst stod nog aldrig varmare än 25, dock.