söndag 8 februari 2009

77. Baguetter med vetekross

Nya limpor. Ganska likt förra från-höften-brödet, fast mindre krångel (ingen kesella).

Blötläggning:
  • Vetekross
  • Grahamsmjöl
  • Varmt vatten
Fick ligga och dra sådär en tre timmar.

Huvuddeg:
  • Blötläggningen
  • Vetemjöl special
  • En nypa jäst
  • Vetesurdeg
  • Vatten
  • Salt
1. Ingredienser, separerade.


2. Ingredienser, samlade.


3. Deg efter en kvarts manuell knådning.


4. Degen hopvikt efter trekvarts vila.


5. Degen efter 4 timmar i kylen. Fick ligga kvar ytterligare 10. 


6. Degen utplockad. Dags för formning.


7. Formade och suddiga.


8. Gräddade och skarpa efter en dryg halvtimme i ugnen. Först 5 minuter på 275 grader med 1-2 dl vatten i en långpanna i botten, sedan 10 minuter på 200 grader, därefter luftning medelst ugnslucka, och cirka 15-20 minuter till.


9. Skivad och suddig. Brödet fick en ovanligt frasig skorpa. Kanske har det att göra med att det fick slutjäsa under duk och att ytan då torkade lite. Får ta och experimentera lite mer på den fronten.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hur brukar du annars slutjäsa? Trodde att man alltid gjorde det under duk...

Pär sa...

Så gott som alltid i jäskorg i plastbunke med lock, särskilt vid långjäsning, just för att degen inte ska torka på ytan.

Anonym sa...

Ser som vanligt alla tiders ut! Smakade det lika bra som det såg ut?

Pär sa...

Tackar. Jorå, smakade finemang. Som när det gäller de flesta nybakta vetebröd så får man lägga band på sig för att inte käka 10 stycken på raken och sedan lägga sig och svimma i soffan.

Kan återigen varmt rekommendera vetekross (andra krossvarianter också, f ö). Det ger brödet enkelt en rustik känsla utan det att det blir för mäktigt.

Anonym sa...

Haha, jag känner igen fenomenet :)
Tack för tipset!

Anonym sa...

Vilka fina bröd. Nu fick jag lite energi till att sätta igång med brödbaket som jag hade planerat. Great!

Linda sa...

Är du fortfarande lika förtjust i din baksten. Använder du den varje gång du bakar?

Pär sa...

O, ja. Den bor i ugnen, och jag bakar jämt på den. Utom när jag bakar på annan plats, då, förstås, som här. Jag har inte hunnit placera ut bakstenar i alla ugnar jag använder. Än.

Rekommenderas varmt. Man får mycket bättre höjd på bröden, och bottnen blir betydligt trevligare.