onsdag 4 februari 2009

76. Mindre upphetsande rågsiktsbröd med kvarg

Matade surdegarna och svängde ihop ett bröd med rågsikt och en burk kesella jag hade stående.
  • 400 g vetemjöl special
  • 400 g rågsikt
  • 200 g grovt dinkelmjöl
  • 150 g vetesurdeg
  • 150 g rågsurdeg
  • 250 g kesella
  • 500 g vatten
  • 20 g salt

1. Några ingredienser.


2. Blandade enligt receptet ovan, minus saltet, körde 5 minuter på låg hastighet, hällde i salt, körde 5 minuter på högre hastighet och avslutade med 5 minuters knådning för hand.


3. Efter 4h30m i rumstemperatur. Ett par hopvikningar under tiden.


4. I fack.


5. Efter ytterligare 3h. 


6. Jag får lite trista sprickor i brödet ibland. Undrar om det beror på att jag snittar för djupt. Eller för grunt.


7. Fem minuter på fullt blås (275°C), med ett par koppar hett vatten på en långpanna i botten av ugnen, därefter sänkning till 200 grader, med åtföljande luftning efter 10 minuter, därefter dryga halvtimmen till i värmen med ytterligare ett par lucköppningar under tiden.


8. Klart. 


9. Blev rätt fint och rätt gott, men lite småtrist. Rågsikt är inte jättelattjo.

3 kommentarer:

annamaria sa...

Jag tycker bättre om rågsikt som skållats dagen innan. Måste man snitta så fina bröd, som har jäst i korg? Jag tycker dem ser fina ut ändå. Jag har precis beställt jäskorgar, har inte använt det förrut. Tips kanske?

Pär sa...

Jag får för mig att man kanske ska använda nån brödkrydda när man bakar med rågsikt. Direkt ur påsen är det rätt menlöst.

Snitten har inte så mycket med utseendet att göra som med att man vill ge brödet utrymme att expandera och kunna styra var detta sker.

Här ser du skillnaden; brödet närmast är inte snittat alls och har rämnat kataklysmiskt längs hela kanten, medan det bortre har expanderat i snitten.

Ett ovälkommet tips:

Går ordet att ersätta med vi ska det stå de.
Går ordet att ersätta med oss ska det stå dem.

Sorry, men jag är allergisk.

Anonym sa...

Tänkte påpeka "dem" innan jag såg Pärs kommentar.
Vi/oss, jag/mig är användbart, en del använder they/them för att få subjekts- och objektsform rätt om det inte kommer naturligt.