söndag 18 januari 2009

74. Frihandsbröd med vetekross och kesella

Nu har jag bakat bröd i ett år. Detta firades med ett hoprafsat bröd innehållande vetekross och kesella.

Poolish:
  • En gnutta jäst
  • Några deciliter vetemjöl special
  • Vatten så att det blev rätt löst
  • Salt
Blötläggning:
  • Ett par deciliter vetekross
  • Grahamsmjöl
  • Ljummet vatten
  • Salt
Dessa röror fick stå i rumstemperatur tills poolishen såg bubblig och förväntansfull ut (3 h, kanske).

1. Röror.

Huvuddeg:
  • Poolishen
  • Blötläggningen
  • Rätt mycket vetemjöl special
  • Lite mindre mängd fint dinkelmjöl
  • Vetesurdeg
  • En burk kesella (250 g)
  • Salt

2. Deg. Direkt in i kylen efter knådning. Vek ihop den efter 1 respektive 2 timmar.


3. Degen utplockad, upptinad 2 h i rumstemperatur och förhållandevis varsamt formad till tvenne bröd.


4. Dryga två timmar senare.


5. Dryga åtta snitt senare.


6. På plåt.


7. På galler.


8. På upphällningen.

Förnämligt bröd. Väldigt saftigt, något jag tillskriver kesellan. Krossen ger en grovhet som inte återspeglar sig i smaken. Kort sagt smakar det hemskt onyttigt (gott) utan att egentligen vara så förkastligt. Bra, bra. Antagligen kommer jag aldrig att kunna reproducera resultatet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen baksten den här gången?
Förresten, bakar du bröden i nedre delen av ugnen eller typ i mitten?

Pär sa...

Ingen baksten, nej. Jag var inte hemma. Därav frånvaron av viktmått, dessutom.

Jag bakar bröden typ i mitten, skulle jag säga.

Anonym sa...

Hejsan! Angelica heter jag och tycker det blogg verkas spännande, är precis i början av just surdegsbrödbakande (bakat mycket annat innan) så är spännande att läsa om vad någon annan gjort. Läser en hel del i "pain de martin" och hittade via länk hit till dig. Kul!

Pär sa...

Hej! Surdegar är roliga men lite bångstyriga ibland. Det gäller att ha tålamod. Fråga gärna, om det är något du tror att jag kan hjälpa till med.