tisdag 24 mars 2009

83. Vetesurdegsbröd

Denna gång ett rent vetebröd, liknande frallorna, fast med surdeg. Matade surdegen i två steg - andra gången:
  • 150 g aktiv vetesurdeg
  • 180 g vetemjöl
  • 120 g vatten
Knådade ett tag och lät jäsa några timmar. Såg ut så här, när den var redo för insats:

1. Surdegsfördeg.

Gjorde sedan en huvuddeg med:
  • surdegen ovan
  • 800 g vetemjöl
  • 600 g vatten
  • 50 g ljus sirap
  • 20 g salt
Knådade totalt 10 minuter i maskin, med saltet i efter 5 minuter. Avslutade med 5 minuter för hand.

2. Färdigknådad deg.


3. Samma deg efter en timme.


4. Efter en hopvikning. Fick ligga en halvtimme till innan den åkte in i kylen, där den låg i 12 timmar. Låg sedan i rumstemperatur i 4 timmar innan jag formade två limpor:


5. Två limpor.


6. Samma limpor efter ytterligare 4 timmar.


7. Nu bröd, efter 45 minuter i ugnen. 275 grader i 5 minuter, sänkning till 200 och gräddning i 10 minuter, luftning, 15 minuter mer, en luftning till, och avslutande 15 minuter.


8. Hyggligt kontrollerad uppsprickning. Jag snittade rakt, och grottade lite under ytan in en bit åt båda håll.


9. Uppskuret, uppätet inom kort. Smaskigt, frasigt och segt. Yummy!

7 kommentarer:

Barbro sa...

Det såg gott ut!
Men blev det sött? Det var ju ganska mycket sirap... eller försvinner det i jäsningen?

Thea74 sa...

Snygga som vanligt. De ser även bra ut inuti. Jag gillar när det är stora hål men min man är inte av samma åsikt, tyvärr.

Pär sa...

@Babs:
Det är inte så mycket sirap, egentligen, lite mer än 2 msk, bara. Glukosen och en del av fruktosen i sirapen käkas dessutom upp av jästen, så det resulterande brödet blir inte märkbart sött. Jag inbillar mig att det sätter lite extra fart på jäsningen, dock.

@Thebs:
Det där är en smaksak. Ska man bre smör på är det bra om brödet inte är schweizerostigt, ska man doppa det i något är det bra med hål.

Stephan sa...

Kul blogg! Jag gillar verkligen att följa dina experiment.
Och dessutom har jag en idé: kan du inte göra en samlingssida för dina bästa bröd? Nu är det rätt svårt att hitta mellan väldigt lyckade bröd och de där man helst vill glömma.

Pär sa...

Mors, Stephan. Jag har faktiskt en tagg som heter "lyckat". Klicka där så finns det några som borde funka. Jag borde ta och städa i det där träsket, de flesta taggarna fyller ingen större funktion.

Lasse sa...

Tack för ett bra recept, jag använder det lite som grund och gör lite som jag själv vill samt använder Hedhs grymma bok som kompletterande kunskap.

mvh

Lasse

Peter sa...

Peter här Detta är min första surdeg ska bli kul att testa resultatet

Peter