onsdag 20 februari 2008

7. Rågbröd med surdeg v2.0 (Hedh)

Jag kände att jag sjabblade en hel del i onödan förra vändan med detta bröd, och jag tänkte därför att det skulle bli markanta skillnader om jag bakade det igen med lite mer rutin innanför västen. Kanske blev det nu inte riktigt så, men jag tror att det går åt rätt håll.

1. Poolish. 280 g vatten i stället för stipulerade 250.


2. Samma röra efter 5 timmar. Fullt blås.


3. Poolishen efter 22 timmar. Sjunkit ihop lite, men fått trevlig konsistens. Denna gång lät jag den stå på köksbordet hela tiden, i lite lägre temperatur än förra gången. Runt 20 grader är det nog. Den luktade dessutom väldigt gott, till skillnad från förra försökets terpentinbomb.


4. Surdegen var också i god form. Den matades drygt 15 timmar innan, och är vid fototillfället bubblig och sympatisk. Denna har dock stått på platsen vid elementet för att få några extra graders värme. Luktade också gott - lite åt banan-hållet.


5. Väldigt lös ("vek"?) deg igen. Det är en väldig skillnad mellan detta och andra Hedh-bröd på den fronten. Jag gillar å andra sidan kladdiga degar, även om de tenderar att fastna överallt. Dock kan jag tycka att den är i kladdigaste laget. Mer om detta senare.


6. Nedtvingad i parterr. Det blir väldigt många sådana här bilder. Jag vet inte om de är så intressanta, egentligen.


7. Jäsningen fortskrider. Efter en timmes vila.


8. Efter stötning, vikning och en timme till i lådan. Hade lådan stående på köksbordet, förresten, i rums-(köks-)temperatur.


9. Och så här såg undersidan ut. Denna gång var jag alldeles för feg med mjölet för att treslaget skulle fästa bättre, vilket medförde att degen i ganska stor utsträckning
fastnade i bakbordet, och detta gjorde att jag var tvungen att baxa den onödigt mycket. Bakbordsskrapan var förresten mycket mer effektiv när det gällde att dela degen än kökskniven.


10. Till slut lyckades jag få ned de motsträviga klumparna, ihopvikta, med skarven i botten, i korgarna. Notera ny korg. Äntligen! Kostade endast skjortan på Cordon-Bleu.


11. Bröden jästa under duk ("raskade") i exakt 75 minuter. Ser inte så dumma ut.


12. Överförda till plåt. Korgarna underlättade processen lite, även om jag varit lite snål med mjölet (igen!) så att de var lite motsträviga. Gjorde inga snitt, eftersom jag blev osäker på var jag i så fall skulle lägga dem.

Bröden flöt ut en hel del, tycker jag. Som synes tappar de större delen av den del som höjde sig över kanten på jäskorgen. Undrar om det berodde på lös deg eller att jag ställer bröden på varm plåt och sedan lyfter in denna i ugnen i stället för att skyffla in bröden direkt på plåten inne i ugnen. Jag ska göra empiriska försök vid tillfälle.


13. Javars. Kunde kanske varit lite högre, men man ska inte gapa efter så mycket på en gång. Jag fegade lite med vattensprutan och fick lite mjukare skorpa än förra variantens ganska brutala. Ska prova tricket med vatten/is i en långpanna i ugnsbotten någon gång.


14. Bland de godare hittills, men det tycker jag alltid. För första gången kände jag i alla fall att jag hade något slags kontroll över händelserna under processen. Vorwärts immer!


15. Möjligen inga godstågsstora hål, men kanske tillräckliga för en termitkoloni eller liknande.

Inga kommentarer: