torsdag 7 februari 2008

4. Rågbröd med surdeg (Hedh)

1. Poolish enligt receptet. Den blev alldeles för torr, tyckte jag.


2. Tog Gud i hågen och hade i 10% mer vatten (25 g extra). Nu blev den lite smetigare.


3. Plastfolien fäste fantastiskt dåligt på melamin. Coburn misströstar i bakgrunden.


4. Oklart vad som menas med "rumstemperatur". Eftersom jag har ganska svalt i lägenheten ställde jag poolishen vid ett element i hallen. Just där brukar det vara kring 24 grader. För varmt, tro?


5. Ett dygn senare. Poolishen har geggat till sig, och luktade fränt ättiksliknande något så gruvligt när jag tog av plasten. Undrar om den ska reagera såpass mycket.


6. Poolish, surdeg, mjöl och våg. Hittills har jag bara tagit surdegen direkt ur sin kylskåpsvila. Kanske blir det mer drag om man friskar upp den genom att mata den med mer mjöl/vatten dagen innan den ska bakas med, så att den är aktiv redan från början. Testar nästa gång.


7. Färdigknådat. Degen blev ganska kletig, dock rätt smidig och glutentrådig. Lättare för Assistenten att jobba med en mindre kompakt deg, uppenbarligen.


8. Istjälpt för vila. Kändes lite väl klibbig. So what. Qui audet adipiscitur.


9. Efter en timme.


10. Stött, vikt och vilad ytterligare 60 minuter.


11. Urstjälpt. Fint fluffig.


12. Saknar alltjämt extra korgar, men duken ger dock bra resultat. Kanske skulle komplettera med en avlång korg.


13. Efter c:a 90 minuters jäsning i rumstemperatur (i köket). Jag har svårt att på ett bra sätt få över bröden till plåten utan att de förlorar i volym. Knepigt moment som måste lösas. Kanske nån slags bakspade skulle göra susen.


14. I ugnen. Jag snittade det avlånga brödet och det som fick jäsa i salladsslungan. Behöver fortfarande något bättre verktyg.


15. Nåväl, färdiggräddade och rätt så fina. Bröden kändes dessutom väldigt lätta och lite ihåliga.


16. Rätt så luftigt inkråm. Även detta bröd smakade fågel med bara lite smör på.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad betyder det när den smakar fågel?

Pär sa...

Lite som kyckling, ungefär.

Anonym sa...

Kan ju avskräcka en del vegetarianer med sådan beskrivning kanske, men smakar det kyckling så gör det..

Pär sa...

Det är nog ganska få personer som blir vegetarianer för att de inte gillar smaken av kyckling.