måndag 11 februari 2008

5. Modifierad Råg-Arnold (Martin J)

Detta är, såvitt jag vet, Riddarbageriets recept från början, men jag använde Martin Johanssons något förenklade variant.


1. Surdegen blev matad igår kväll och hade stått över natten vid elementet. Den var i god form, bubblade fint och sjönk ihop lite blygt när man daskade till den.


2. Deg efter 10 sekunders behandling.


3. Deg efter 2 minuters behandling.



4. Deg efter 11 minuters behandling.


5. Deg efter 23 minuters behandling. Jag tror att detta var för länge. Hedh konstaterar att om degen blivit blank så har den knådats för länge. Jag tror att 10+5 nog hade räckt, även om Manitoba-mjölet sägs palla mer pina.


6. Degtemperatur. Antagligen i överkant. Borde sannolikt haft kallvatten direkt från kran i degen. Eller knådat kortare tid. Jag vet inte. Jag har ganska dålig pejl i stort.


7. Här är degen i viloposition, i alla fall, och nog ser den rätt blank ut. Enligt Hedh kan en överknådad deg inte hålla kvar gaserna tillräckligt bra, utan kommer att flyta ut.


8. Ut har den hur som helst flutit, efter en timmes vila i kylskåpet, fast en hel del uppåt också.


9. Stött, hopvikt och mjölad.


10. 1h30m i rumstemperatur senare ...

11. ...och efter ytterligare trekvart.


12. Degen var rätt pösig, och fint bubblig. I det här läget fick jag dock hjärnsläpp och visste inte hur jag skulle behandla de två deghalvorna, så jag knådade ihop dem och formade två små bröd. Kändes synd på all fin jäsning i efterhand.


13. Skaffa en korg till, mänska!


14. Nåja, efter 1h20 i rumstemperatur under duk så hade de trots allt fyllt lungorna igen.


15. Överläggningsproblematiken kvarstår, liksom snitt-diton. Jag bör skära djupare. Tiefer! Tiefer!


16. Slutresultat. Det korgjästa brödet blev bättre. Kanske för att degen var ganska lös. Noteras kan också det eländiga resultatet av hjärnsläpp #2 - ett fördjupat snitt som gjordes efter ett par minuter i ugnen, och som fick som enda effekt att det blev en reva i skorpan.


17. Även detta blev dock, konstigt nog, högst njutbart. Undrar hur det blir när jag lärt mig lite om vad jag pysslar med, samt varför och hur man gör de olika momenten.

Tack för idag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag blir så brödbakarsugen!
Samt givetvis brödätarsugen.