söndag 3 januari 2010

103. Torpeder på veckad plåt

Brukssur. Test av ny baguetteplåt.

Surdeg:
  • 50 g vetesurdegsgrund
  • 100 g grahamsmjöl
  • 200 g Manitoba
  • 250 g vatten
Fick stå över natten

Huvuddeg:
  • Surdegen
  • 600 g Manitoba
  • 5 g jäst
  • 25 g brödsirap
  • 450 g vatten
  • en skvätt basilikaolja
  • 20 g salt

1. Surdeg, dag 1.


2. Surdeg, dag 2.


3. Huvuddeg.


4. Deg i veck. Lite för mycket deg, egentligen.


5. Jäst. Ännu mer deg nu. Lite svårsnittat, då ytan tenderar att torka vid jäsning under duk.


6. Gräddat. Rejält. Basilikaoljan märktes faktiskt, och gav en intressant örtighet till smaken. Plåten skötte sig utmärkt, trots mina farhågor att bröden skulle fastna. Däremot blev brödbotten lite tristare än vanligt, så det är nog smart att grädda sista stunden direkt på stenen utan plåt.

5 kommentarer:

Leif Lundgren sa...

Använde du något trick för att degen inte skulle fastna hålen i veck-plåten?

När jag provat så har små degsträngar runnit ner i plåt-hålen och gräddats fast. Fast jag har kanske bara haft lite väl lös deg...

/L

Pär sa...

Inga hål i min plåt. En sån här är det.

Leif Lundgren sa...

Aha. Den är ju en enkel lösning.
Jag har en sån här, med hål.
Jag får testa lite...
Tack ändå!

/L

Anonym sa...

Det ser ut som en träskål du använder till surdegen... Sån skulle jag med vilja ha, vart har du fått tag på din??

Pär sa...

IKEA. "Blanda", tror jag.