tisdag 29 december 2009

102. Restaurangakademiens bröd (Hedh)

Testade receptet i Hedhs bok på ett bröd med 100 procents vatteninnehåll. Har dragit mig lite för det, men kände att tillfället var rätt nu.

Deg:
  • 500 g Manitoba-mjöl
  • 500 g vatten
  • 13 g jäst
Knådade 15 minuter, tillsatte 15 g salt, knådade ytterligare 15 minuter på högre hastighet.


1. Lös deg i spinn.


2. Lös deg i bunke.


3. Lös deg i bunke 1,5 h senare. Vek ihop den ett par gånger, vet inte om man får det.


4. Varsamt formade limpor.


5. Limpa 1 h senare. Den andra är redan i ugnen.


6. Här är båda i ugnen. En kopp vatten i botten och fullt blås i 5 minuter, sänkte till 180° efter 5 minuter, luftade ugnen efter ytterligare 10 minuter, upprepade luftning efter 10 minuter och körde 5-10 minuter till.


7. På sluttampen.


8. Bröd under avsvalning och bevakning.


9. Bröd under avsmakning. Löjligt fluffigt, närapå omöjligt att breda smör på. Utmärkt att doppa i olivolja, dock.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt!

Jag brukar göra dom som frallor. Hedh's första bok var lite oklar om hur man bakar dom, så jag antog att ciabatta-formen var den rätta, och så har jag alltid gjort dom. Det ger ljuvliga munsbitar att knapra på i väntan på att grillen ska leverera. Mycket skorpa. Rekommenderas.

Pär sa...

Bra tips, tackar!

Anonym sa...

Lattjo bröd.
Kan smaken mäta sig med ett ljust vetesurbröd eller är det sådär neutralt som jästbröd ibland är?

Pär sa...

Skorpan är naturligvis väldigt god, annars är det mest fluff. Surbröden brukar ha lite mer kropp.

Harald sa...

100 % är väl inget, pröva Rosy Levy Beranbaums foccacia, 113! :-)

Anonym sa...

Har nu premiärläst din blogg! Mkt givande och kul!

Jag noterar att du kör med rullen i din assistent och inte med degkroken. Gör du alltid så? Fördelar/nackdelar? (jag tänker främst på glutenutveckling)

/Kroken

Pär sa...

Jag kör bara med rullen, och har därför heller inte någon erfarenhet av kroken. Dessutom är jag inte heller nykter just nu. Tjohoo1