måndag 24 maj 2010

115. Failsafe-bröd med biga och poolish

Ordentligt surdegsbröd med jäsbackup från poolishen om surdegs-bigan visar sig lite seg.

Biga:
  • 300 g Manitoba Cream
  • 150 g aktiv vetesurdeg (ovanligt rinnig)
  • 200 g vatten
Knådades i maskin ett tag, fick stå 14 h.

Poolish:
  • 150 g grahamsmjöl
  • 100 g durumvetemjöl
  • 150 g Manitoba
  • 150 g grovt rågmjöl
  • 50 g 4-kornskross
  • 5 g jäst
  • 600 g vatten
Rördes ihop, fick stå lika länge.

Huvuddeg:
  • Bigan
  • Poolishen
  • 800 g Manitoba
  • 400 g vatten
  • 30 g salt
  • 2 msk apelsinolja (lite snålt)
  • 1 msk basilikaolja (dito)
Knådade 20 minuter, salt och olja tillsattes mitt i processen. Degen delades upp i två bunkar som fick jäsa ett dygn i kylen. Formade limpor som fick jäsa i rumstemperatur 5 h. Gräddade.


1. Biga, knådad.


2. Poolish, hoprörd.


3. Biga, övernattad. Ordentlig sprutt!


4. Poolish, övernattad.


5. Deg, knådad.


6. Deg efter 24 i kylen.


7. Limpor, formade.


8. Bulle+baguetter formade.


9. Baguetter, slutjästa.


10. Baguetter, gräddade.


11. Limpor, färdigjästa.


12. Bulle, färdigjäst.


13. Limpor, gräddade.


14. Limpa, hackad.

Mycket lyckad kombination av syrlig-, rustik- och fluffighet. Yowsa!

12 kommentarer:

Robin sa...

Ska jag våga mig på att baka det här brödet och hoppas att det blir bättre smak den här gången? Det är frågan.

Innan du bakar med din surdeg brukar du då mata den dagen innan? Och i så fall ställer du den varmt eller i kylen?

Pär sa...

Det verkar vara nåt skumt med din vetesur. Använd din rågsurdeg i stället, funkar lika bra. Ta en bit rågsur och börja mata med vetemjöl, så har du snart en ny vetesurdeg.

När jag skriver "surdeg" är den matad dagen innan, och övernattad varmt, eller i alla fall i rumstemperatur. Jag brukar ställa den ovanpå kylskåpet.

Ibland använder jag surdegsgrund direkt ur kylen och blandar med lite olika saker, men då får detta i sin tur jäsa över natten.

Robin sa...

Varifrån köpte du din apelsinolja?

Pär sa...

Jag fick den i julklapp. Borde inte vara omöjligt att hitta i någorlunda välsorterade livsmedelsbutiker.

Emelie sa...

Jag är nybörjare och tänkte också sålla mig till den surdegsbrödsfrälsta genom att baka ditt bröd nr 107.

Nu står degen i kylen, men jag upptäckte först nu att det inte finns några instruktioner om gräddning.

Hur länge och på vilken temperatur ska bröden gräddas?

Pär sa...

Ohoj, Emelie.

Jag gräddar alltid på samma sätt.

Först maxvärme, häller in vatten i en plåt på botten av ugnen samtidigt som jag ställer in bröden.

Efter 5 minuter sänker jag till 200 grader och gräddar vidare 10 minuter.

Öppnar så luckan och släpper ut ånga, stänger igen. Upprepar efter ytterligare 15 minuter.

Gräddar totalt c:a 45 minuter, beror lite på hur stora bröden är.

Emelie sa...

Jaha, vilket misslyckande baket blev.
Jag följde instruktionerna till punkt och pricka men efter 5h vikningen har inte degen jäst sig alls i kylen.
Jag lät det stå extra länge i rumstemperatur när den togs ut, ca 4h, men det har inte hjälpt alls.
Nu står första brödet i ugnen och det har inte rest sig, det ser ut att bli en skosula av det hela.
Det andra brödet står kvar på den varma spisen under tiden men ingen jäsning där heller.
Helt obegripligt eftersom fördegen såg otroligt bra ut, det bubblade som tusan och det luktade fantastiskt syrligt.
Andra gången jag testar att baka surdegsbröd och det är andra gången jag misslyckas totalt. :(

Pär sa...

Det tog sådär en 50 bröd innan jag började få kläm på surdegsbak. Vissa tycker det är en del av charmen, jag tyckte mest det var frustrerande.

Peta i lite jäst, det är ett enkelt sätt att få helt ok bröd medan man lär sig. Det krävs inte så mycket.

Emelie sa...

FEMTIO BRÖD!!! *stönar uppgivet*
Det låter som en jäkla dyr hobby det där. :(

Känns ju väldigt fel att använda sig av jäst när meningen med surdegsbakning är att just frångå jäst.

Fast jo, hjälper det mig hantera surdegar lättare kanske kan det vara värt.

Har du möjligen någon riktig idiotbröd, för totala absoluta losers? Inte ens Forrest Gump skulle kunna misslyckas med den, typ?

Pär sa...

Äsch, mjöl kostar ju nästan ingenting.

Har du inte bakat bröd alls tidigare rekommenderar jag bröd #78. Är du bara ovan vid surdeg tycker jag du kan prova det här (#115). Det har både jäst och surdeg.

Bigitta sa...

Ser att du använder baguetteplåtar fast inte håliga som mina, men ändå;smörjer du dina eller mjölar eller nåt?
Degen/bröden fastnar i mina.
Hur gör du/ni?

Pär sa...

Bröden fastnar inte i mina formar, trots att jag varken smörjer eller mjölar dem.

Halvvägs in i gräddningen brukar jag peta loss dem från formarna och slutföra gräddningen utan. Kanske värt att prova.