tisdag 15 juni 2010

116. Knasgräddat bröd med inlagd citron

Nytt bröd.

Poolish:
  • 200 g rågmjöl
  • 100 g rågsurdegsgrund
  • 50 g grahamsmjöl
  • 100 g 4-kornskross
  • 400 g vatten

Huvuddeg:
  • Poolishen
  • 800 g Manitoba Cream
  • 200 g vetesurdeg
  • 600 g vatten
  • 25 g brödsirap
  • 1 msk apelsinolja
  • 1 msk basilikaolja
  • 3 hackade klyftor inlagda citroner
  • 20 g salt

1. Poolish, dag 1.


2. Poolish, dag 2. Vetesurdegen bredvid.


3. Inlagda citroner. Recept här. Fantastiskt gott att ha i det mesta.


4. Hackade skal.


5. Degen, efter en dryg kvarts knådning.


6. Degen, efter övernattning i kylen.


7. Formad omgående. Blev en liten bulle utanför bild också.


8. Efter 10 h jäsning i rumstemperatur. Blev lite för länge, hälften hade nog räckt och blivit över.


9. Dum som jag är brötade jag in de två stora degklumparna i ugnen samtidigt, där de naturligtvis inte fick plats på bakstenen, utan tjoffades ihop och rann över kanten. Sen gräddade jag den lilla bullen i ensamt majestät.


10. Blev lite lågt, troligen pga viss överjäsning, men fint och luftigt.


11. Notera rinna-över-kanten-vecken till vänster.

Nåväl, riktigt gott bröd. Citronen ger en trevlig friskhet till smaken.

8 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

Jag har precis hittat din blogg och jag kommer att titta in här fler gånger. Jag gillar också att baka allt från kakor till matbröd, kolla gärna in min blogg:
bakgladje.blogspot.com

Anonym sa...

Hej! Skulle du vilja vara snäll att översätta receptet på de inlagda citronerna till svenska? Jag är sugen på att göra inlagda citroner, men vågar inte göra en egen översättning... Hälsningar Ewa

Grace sa...

Hej! Hoppas du haft en skön sommar och snart börjar dela med dig av dina fantastiska recept igen. Är här varje dag och kollar läget. Hoppas du snart är tillbaka.
Hälsningar Grace

Robin sa...

Nu var det längesedan du kom med ett nytt recept. Hoppas du kommer tillbaka snart.

Pär sa...

Hej på er. Ska försöka komma igång igen nu, så gott det går. Snart är det väl ändå så mörkt och kallt att man lika gärna kan hålla till vid ugnen.

Kort citroninstruktion till Anonym:

Ta en bunt ekologiska citroner (tunnskaliga), skär i klyftor, men inte ända in, så att de håller
ihop. Gnugga med salt i skårorna, stapla citronerna i glasburk. Upprepa tills burken är fylld, peta i en
kanelstång och två kryddnejlikor, täck med pressad citron. Låt stå ett par månader, skaka om lite
då och då.

Fina myffins, Erika!

Daisy sa...

Det här måste vara ett helt underbart bröd, jag älskar allt med citron i, särskilt skalen! Måste nog prova att göra inlagda citroner...

Jim sa...

Ser att du använder basilikaolja i en del bröd. Tyckte det lät spännande så jag inhandlade nämnda olja. I receptet på citronbrödet på baksidan av Finax manitoba cream som Jan Hadh har gjort står det 50 cl olivolja. Jag ersatte det med 50 cl basilikaolja men ser när jag läser lite noggrannare att du har i 1 msk. Undrar hur det här kommer att smaka. Doftar basilika i hela lägenheten nu....

Pär sa...

Hoho. 1 msk brukar vara lagom för att få en basilikatouch. Intressant med en halvliter, rapportera gärna resultatet.