fredag 7 maj 2010

114. Platt bröd, rostbröd, brödrost

Det var ett tag sedan jag misslyckades ordentligt med ett surdegsbröd, men nu var det dags. Jag väntade någon dag för länge efter att surdegen var aktiverad, så det blev ingen skjuts alls av den. Platta och trista bröd som fick gå direkt i sopkorgen i stället för att få äran att inviga nya brödrosten.

1. Buu!

Bröd skulle det dock bli, så jag gjorde ett vanligt, hederligt franskbröd på jäst:
  • 800 g Manitoba
  • 200 g grahamsmjöl
  • 20 g jäst
  • 300 g mjölk
  • 500 g vatten
  • 2 ägg
  • 25 g brödsirap
  • 20 g salt
  • 2 msk lavendelblommor
Knådade 20 minuter, totalt, med salt och lavendel i efter halva tiden.

2. Torkade lavendelblommor.


3. Färdig deg. Fick jäsa ett par timmar, med tillhörande hopvikningar. Delade sedan upp det i en jäskorg och två brödformar.


4. Färdiggräddat. Plockade ut högerbröden ur formarna efter första 15 minuterna.


5. Skivat och istoppat.


6. Det var så kul att kolla på brödskivorna under rostningen att de fick vara kvar lite för länge.

Trevligt, anspråkslöst bröd med en finfin smak av lavendel.

14 kommentarer:

Robin sa...

Ser mycket gott ut! Har slut på bröd nu så det är bara att sätta igång med en deg. Var hittar man lavendelblommor?

Pär sa...

Min lavendel kom från London. Här hemma vet jag inte riktigt. Hälsokostaffärer?

Robin sa...

När jag bakar med surdeg så får jag ofta en sån konstig smak på bröden. Det är väldigt svårt att förklara hur det smakar, men det blir i alla fall en bismak på brödet. Kan det vara nå fel på min surdeg? Degarna jäser väldigt bra, men smaken blir helt fel.

Pär sa...

Det är inte smaken av surdegsbröd, helt enkelt? Lite syrligt, svårplacerat? Eller är det något obehagligt? Vore surdegen dålig tycker jag inte att den borde jäsa, alls.

Robin sa...

Nä, den borde ju inte jäsa om surdegen mår bra.

Jag var och köpte ett surdegsbröd idag och så har aldrig ett surdegsbröd som jag har bakat smakat.

Jag vet inte vad jag gör för fel. Jag gör precis som det står i dina recept. Jäser degen för länge? Fast om den gör det då borde ju dina bröd få samma konstiga smak.

Jag skulle säga att smaken är åt det beska hållet.

Robin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vanja sa...

Kul brödrost. En sådan vill jag också ha. Var har du köpt den?
Ditt bröd ska jag baka, verkar jättegott med lavendel.

Pär sa...

Brödrosten är köpt på John Lewis i London. Verkar även finnas hos Verner & Verner, dock för dryga tusenlappen ytterligare.

Hur luktar din surdeg, Robin? Mysko? Normalt ska den lukta åt lacknafte-/målarfärgshållet.

Robin sa...

Min rågsurdeg luktar åt det hållet, men inte min vetesurdeg. Rågsurdegen har en mycket starkare lukt än vad vetesurdegen har. Vetesurdegens lukt är mycket mildare, om du förstår vad jag menar.

Det verkar som det är den långa jäsningstiden som gör att jag får den där smaken. Jag tillsatte lite jäst i min senaste deg och på så sätt behövde ju degen inte lika lång jäsningstid. Det brödet blev väldigt gott.

Dock tycker jag att det är synd att jag måste ha i jäst för att lyckas.

Bigitta sa...

Lät du bröden jäsa nånting efter att du satt de i formarna?

Bigitta sa...

Antar att vätskan (mjölk å vatten) var kalla eller rumstemp? Eller värmde du?

Pär sa...

@Birgitta
Jag har alltid kall vätska. Bröden fick jäsa i formarna ett par timmar.

Anonym sa...

Vilka tider och temperaturer används?

Tack för en fin blogg!

Pär sa...

Tack, tack.

1. 250°C i 5 minuter
2. 200°C i 10 minuter
3. Öppna ugnsluckan och vädra ut ångan.
4. Kör 15 minuter till.
Upprepa #3 och #4, så länge det behövs, beroende på brödens storlek.