måndag 19 april 2010

113. Lite råg, lite dinkel

Rensade lite bland mjölslattarna, vilket resulterade i följande:

Fördeg:
  • 100 g vetesurdeg
  • 100 g rågsurdeg
  • 100 g fint dinkelmjöl
  • 100 g grovt rågmjöl
  • 100 g Manitoba
  • 50 g vetekross
  • 300 g vatten
Fick stå 12 h i rumstemperatur.

Huvuddeg:
  • Fördegen
  • 600 g Manitoba
  • 50 g rågsikt
  • 50 g durumvetemjöl
  • 500 g vatten
  • 20 g salt
  • 1 msk basilikaolja
Sedvanligt knådande 10 min, därefter salt- och oljetillsats, följt av ytterligare 5-10 minuters knådande. Nattvila i kyl, upptining, formning, slutjäsning och gräddning. Standard procedure.

1. Fördeg, blandad.


2. Fördeg, jäst.


3. Deg, knådad.


4. Deg, nedbollad i låda.


5. Deg efter 17 h i kyl och 3 h i rumstemperatur.


6. Formade limpor.


7. 3 h senare.


8. Efter dryga 40 minuter i ugnsvärmen.


9. Morgonen därpå. Fint, fluffigt och gott.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att du oförtröttligt fortsätter experimenterandet och dessutom publicerar det!

Pär sa...

Tack för uppmuntrande ord! Jag fortsätter nog ett tag till, förr eller senare kanske jag lyckas med det perfekta brödet, och då vore det ju synd att inte ha det dokumenterat.

Vanja sa...

Har just hittat din blogg och tycker att du gör härliga bröd, snart ska jag testa några.

Först har jag en fråga. Du sänker till 180 gr. men vad har du för gr. när du startar dina bröd? Hoppas att du vill skriva ut gr. och tid i fortsättningen på dina bröd.
Hälsn.

Pär sa...

Hallå. Jag startar alltid på fullt blås, ~250 grader på min ugn, sänker sedan till 200 efter 5 minuter, gräddar vidare i 10 minuter, och luftar sedan ugnen med jämna mellanrum för att få ut ångan.

Eftersom jag alltid gör likadant har jag inte orkat skriva ut det varje gång. Kanske skulle göra en liten FAQ.

Robin sa...

Vad menar du när du skriver " fint dinkelmjöl"? Menar du siktat dinkel eller fullkorn?

Pär sa...

Siktat, icke-grovt.

Robin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Robin sa...

Använder du kallt eller ljummet vatten?

Robin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Pär sa...

I stort sett alltid kallt vatten. Ljummet är nog smartare när det gäller fördegar eller att mata surdegen, dock.

Robin sa...

Oh, vad bra. För jag använde ljummet vatten till fördegen som nu har jäst i 11 timmmar. Låter den jäsa ett tag till innan jag börjar med huvuddegen. Hoppas brödet blir lika fint som ditt.

Pär sa...

Det är inte så noga med just fördegen. Den brukar vara klar att använda när den är bubblig och sjunker ihop lite om man daskar till bunken.