söndag 28 februari 2010

111. Löjligt långjästa bigabullar

Vetebröd med en biga - en styv fördeg. Jag kom aldrig till skott med utbakningen, så det blev det mest långjästa jag gjort, tror jag.

Steg 1:
  • 150 g vetesurdeg
  • 250 g vetemjöl special
  • 150 g vatten
Fick stå ett dygn i bunke.

Steg 2. Ökade med:
  • 300 g Manitoba
  • 200 g vatten
Fick stå 2,5 dygn i bunke i kylen

Steg 3. Fyllde på med:
  • 700 g Manitoba
  • 200 g grahamsmjöl
  • 100 g durumvetemjöl
  • 800 g vatten
och efter ett tags knådande:
  • 25 g olivolja
  • 30 g salt

1. Steg 1, blandat och knådat.


2. Efter ett dygn.


3. Steg 2, blandat och knådat.


4. Steg 2, efter 60 h i kylen.


5. Steg 3 - huvuddegen - blandad och knådad. In i kylen med ett par hopvikningar i början.


6. Huvuddeg efter ett dygn i kylen.


7. Efter 3 h i rumstemp.


8. Rund bulle.


9. Ovala bullar.


10. 4 h senare.


11. Motsvarande.


12. Färdiggräddat.


13. Mackor, dag 6. Mycket gott, dock mindre surt än förväntat.

3 kommentarer:

Magdalena sa...

8,5 dygns jäsning! Rekord?

Pär sa...

Nu vet jag nog inte riktigt hur ni räknar i Magdalena-land. Dock är det nog det längsta jag jäst något med berått mod.

Mats Svensson. sa...

Mammas kineser som är inne och kommenterar?