torsdag 4 februari 2010

108. Med durum och ägg

Gjorde ett halvtrist bröd med lite durumvete, mest för att testa. Blev lite av ett mellanting mellan Hedhs "italienare" och Reinharts "Pain à l'ancienne" utan att vara särskilt anmärkningsvärt på något som helst sätt.

Deg:
  • 600 g Manitoba
  • 150 g durumvetemjöl
  • 15 g jäst
  • 600 g iskallt vatten
Körde 10 minuter i Assistenten. Tillsatte sedan
  • 15 g salt
  • 1 ägg
  • 25 g olivolja
Körde 10 minuter till. Degen i bunken och bunken i kylen.

1. Degen. Bunken.


2. Kylen.


3. Degen igen, 3 h senare.


4. Kylen igen.


5. Degen efter 15 h i kylen.


6. Styckade upp den utan pardon och fipplade ned i korgar. Den t h med något lättare hand.


7. 5 h jäsning i rumstemp senare.


8. Efter 40 minuters gräddning.


9. Efter 4 h avsvalning. Skorpan blev mycket bra - knaprig utan att vara stenhård. Brödet var rätt så saftigt, men lite småtrist, som sagt. Väldigt lätta och luftiga, hur som helst. Funkar nog bra med marmelad på. Jag testade räksallad på en skiva.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du kör hårt med Manitoba numera. Är skillnaden mot special stor?

/Svante

Pär sa...

Har inte gjort några direkt jämförande fälttester, men en känsla jag har är att det går att piska in mer vätska i Manitobat (-n?) än i standard-special, och att det står pall för längre assistentsessioner.

Dessutom har jag ingen butik som för ekologiskt vetemjöl special inom praktiskt räckhåll, och då har jag resonerat att jag lika gärna kan köpa en fin lila påse med Hedh på, om det ändå inte finns några ekologiska alternativ.

Dock finns ju Saltå kvarns vetemjöl special i butik nu, så landar det hos min lokale hökare kommer jag definitivt att testa detta.