söndag 21 februari 2010

110. Rågbröd utan fusk och citron

Ett rejält surdegsbröd.

Fördeg:
  • 100 g rågsurdeg
  • 200 g grovt rågmjöl
  • 100 g vetemjöl
  • 100 g rågsikt
  • 50 g rågkross
  • 25 g brödsirap
  • 300 g fjällfil
  • 300 g vatten
Fick stå framme ett dygn.

Huvuddeg:
  • Fördegen
  • 300 g Manitoba
  • 200 g rågmjöl
  • 200 g rågsikt
  • 400 g fjällfil
  • 100 g vatten
  • 25 g brödsirap
  • 25 g salt

1. Blandad fördeg.


2. Nattstånden fördeg.


3. Knådad huvuddeg.


4. Efter 10 timmar i kyl och 5 i rumstemperatur.


5. Formade bröd.


6. Två timmars jäsning senare.


7. Gräddat ~50 minuter.


8. Styckat. Gott och syrligt, men inte så surt som jag förväntat mig. Kanske får ta och jäsa degen ett par dar till.

3 kommentarer:

SaraBelisimo sa...

Hallå, jag trillade in på din blogg en söndag som denna. Jag måste bara säga att jag hade gärna suttit vid bordet när alla dessa bröd hade varit klara. Man blir duktigt sugen på nybakat bröd. GOOD WORK!!

Elin sa...

Mums vad sugen man blir på att äta nybakt bröd och när man ser din blogg :)

Pär sa...

Oj. Tack, tack!