tisdag 2 december 2008

68. Pulverbröd

Jag köpte en påse jästmix, eftersom det ju låter gott med "rustika medelhavsbröd med yoghurt och surdeg". Förväntningarna låg dock på hanterbar nivå. Hur som helst följde jag receptet:
  • 1 påse mix (torkad surdeg, yoghurtpulver, salt, mjöl, torrjäst, etc) 
  • 600 g vetemjöl
  • 200 g durummjöl
  • 500 g vatten (40°)
  • 2 msk olivolja
Körde lite längre i Assistenten än det stipulerade 2 min långsamt + 4 min snabbt. 

1. Resulterande deg.


2. I bunke. 


3. Mindre än en halvtimme senare. Jag är skeptisk till deg som jäser såpass snabbt.


4. Nu hopvikt och jäst ytterligare 30 min.


5. Bankade ihop degen, formade två bröd, lät jäsa en timme till, snittade, penslade med vatten, strödde flingsalt över, gräddade 40 minuter för ovanstående utseende.


6. Blev som ett rätt ordinärt franskbröd. Smakade just inget särskilt heller. Dock skulle jag vilja påstå att det är välinvesterade 15:90 för någon som inte bakat bröd tidigare, eller som inte tycker att det är särskilt intressant, då det torde vara tämligen omöjligt att misslyckas. 

Annars är en riktig, långjäst surdeg att föredra, då jag inte riktigt är säker på om denna mix gjorde att mina bröd fick "större volym, bättre konsistens och godare smak". Det var i alla fall gott med salt i skorpan. Tror jag ska ta och testa med lite yoghurt i nästa bröd. 

Inga kommentarer: