onsdag 9 juli 2008

43. Rutinvetesurdegsbröd med grahamsmjöl

Manuellt vetebröd med lite grahamsmjöl igen. Inga konstigheter, följer det gamla receptet, med lite av vetemjölet utbytt mot grahams-. Således:
  • 400 g vetemjöl special (ICA:s ekovariant)
  • 200 g grahamsmjöl (Änglamark)
  • 150 g vetesurdeg
  • 350 g vatten
  • 12 g salt
Blandade mjöl och vatten och lät stå nån timme. Tillsatte surdegen, knådade en kvart för hand. Hällde i salt och knådade ungefär 10 minuter till. Degen fick jäsa i bunke 4 timmar, med ett par hopvikningar under tiden och såg därefter ut så här:

1. Degen efter jäsning och formning. Ny mjölströare t h.


2. Formad deg efter positionering i bunke. Ny oval jäskorg också, förresten.


3. Efter drygt 3 timmar i lådan.


4. Snittad, på väg in i ugnen.


5. Färdiggräddad. Ny grön degsnittare i bakgrunden.


6. Färdigskuret. Ny succé.


7. Liknande projekt från förra veckan.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Otroligt vackra bröd! Mkt lyckade försök verkar det som, kul! Köpte oxå en mjölstöare, på IKEA förra vecka, mkt kul att använda½

Mats Svensson. sa...

Vad kostar ett sånt bröd att tillverka?

Pär sa...

Fyra spänn, kanske. Eller fem.

Anonym sa...

Vad köpte du den ovala brödkorgen?

Pär sa...

Kunst og Køkkentøj i Köpenhamn.

Anonym sa...

Var köper man degsnittare? Vad kan de mer kallas? Vad kostar de?

Korgar, bakbord och annat smart kan man köpa på husmodern.se.
Och så hittade jag smarta brödpåsar på smartasaker.se och någon mer stans. De är av tyg utanpå med perforerad plast inuti. Ska tydligen bevara brödet med skorpa. Låter ju bra. Får väl testa.

Pär sa...

Degsnittare kallas också för det franska ordet "lame". Köpte min i Köpenhamn, inte sett någon i Sverige. 21DKK fick jag hosta upp.

Annars kan man göra så här (min gamla, improviserade) genom att trä ett rakblad på en pinne (eller en skruvmejsel).

Testade en sådan där brödpåse utan att bli särskilt imponerad, förresten. Borde funka ungefär lika bra att ha brödet i en handduk.

Anonym sa...

Ja jo, så sant. Eller perforera en påse själv inuti handduken :-)

Jaha men du, jag tror jag snittar mina bröd med min kniv ett tag till då :-) Det duger det med än så länge. Dessutom har jag en brödbakningssvacka just nu.

Pontus Wikström sa...

Gud vilken bra blogg! Här ska jag börja hänga.