torsdag 17 januari 2008

1. Finskt rågbröd (Hedh)

1. Surdegsstart. Äpple+rågmjöl+vatten. Proportionerna kändes dock underliga - det var väldigt lite vätska, och röran blev mer som chokladbollssmet än som deg.


2. Dag 2-4 var den dock betydligt slemmigare, men inte mer rinnig än att man kunde vända upp-och-ned på burken utan reaktion. Dag 5 petade jag i lite extra vatten när jag ändå matade den.

Jag hade dessutom problem med fördegens vätskemängd. I receptet stod att man skulle röra ihop alla ingredienser med en visp till "en tjock smet", men det blev snarare som en handboll modellerad i lera. Jag kastade t o m det första försöket, övertygad om att jag gjort fel, och gjorde en ny, identisk, som jag gick vidare med, fast övertygad om ett förestående fiasko. I vanmakt undlät jag även att ta ett foto.



3. Nåväl, själva huvuddegen blev inte så dum, trots allt.


4. Utvilad och utfläkt.


5. Jag litade inte riktigt på att degen inte skulle flyta ut för mycket om man jäste den på plåt, så jag använde ett par hjälpmedel. Osäker på hur det påverkade resultatet.


6. Efter gräddning. Fint krackelerat.



7. Brödet blev inte så högt, men det ska det kanske inte vara heller. Det blev väldigt saftigt och med en god syrlighet, dock, och rätt mäktigt.

3 kommentarer:

Karin Andersson sa...

Hej, jag har länge letat efter ett bra recept på finsk rågbröd men inte lyckats. Har inte blivit nöjd med mina försök både med recept och med muntliga ungefär recept. tyckte att ditt bröd såg riktigt fint ut. Skulle man kunna få receptet? Det vore jättesnällt.
Mvh Karin

Pär sa...

Hejsan,

Det är inte mitt recept, utan det kommer från Jan Hedhs bok Bröd. Utmärkt bok med jättebra recept, dock kanske inte så pedagogisk alla gånger. Införskaffas förslagsvis här.

Nåväl.

Fördeg:

250 g ljummet vatten
125 g rågsurdeg
400 g finmalet rågmjöl

Rör ihop och låt stå minst 12 timmar. (Jag tyckte det blev för tjockt, så prova gärna med lite mer vatten).

Huvuddeg:

30 g jäst
180 g ljummet vatten
500 g filmjölk
675 g finmalet rågmjöl
30 g havssalt

Blanda alltihop, inklusive fördegen, utom saltet och knåda i maskin på låg hastighet i 10 minuter. Blanda i saltet och knåda 5 minuter till. Låt jäsa en timme eller två och grädda uppåt en timme i 290 grader.

Pär sa...

190 grader, naturligtvis. Sorry.