torsdag 25 september 2008

54. Lyckat dubbelsurdegsbröd med råg

Häxblandning.
  • 300 g vetemjöl special
  • 100 g grovt rågmjöl
  • 50 g siktat dinkelmjöl
  • 50 g grahamsmjöl
  • 100 g vetesurdeg
  • 100 g rågsurdeg
  • 250 g vatten
  • 10 g salt
Blandade allt utom salt i Assistenten. Körde 5 minuter, hällde i saltet och körde kanske 10 minuter till.

1. Deg.


2. Deg + 1h. In i kylskåp.


3. Deg uttagen ur kylskåp efter 10 h och därefter stånden 5 timmar i rumstemperatur.


4. Limpa formad strax därefter.


5. 4 timmar efteråt.


6. Skuret.


7. Gräddat.


8. Bottnen sprack på ett småtrist sätt. Vet inte riktigt varför. Kanske för mycket jäskraft i kombination med rågmjölets icke-glutenbildning. So what.


9. Mäktigt utan att vara stabbigt. Grovt utan att vara dammigt. Gott utan att vara onyttigt. Tjo!

4 kommentarer:

Anonym sa...

God kväll! Har varit inne många gånger och tittat på dina vackra krationer! Riktigt snygga bilder & beskrivningar! Jag lagar mest mat och bröd är väl inte min starka sida! Jag har dessutom ALDRIG gjort ett bröd på egen surdeg men det är något jag klurar på ibland! Vore himla kul om du la upp en steg för steg-program för en helt novis nybörjare som mig! (och säkert många fler) Ett enkelt surdegsbröd och hur man gör, dag för dag osv... Jag fegar lite för att pröva mest för att jag är osäker! Tack för en superhärlig blogg!!

Thea74 sa...

Jag håller med kryddburken om att du har vackra bröd. Det är en stor skillnad före och efter den speciella snittare du skaffat. Jag ska förbi en affär nästa vecka för att köpa jäskorgar och jag hoppas vekligen att dom har något liknande så att mina bröd kan börja se lite proffsigare ut :-)

Pär sa...

Tackar för beröm. Beträffande en steg-för-steg-guide till surdeg vet jag inte riktigt om jag har den ambitionen. Jag är heller inte helt säker på att det blir så bra, då det är rätt mycket fingertoppskänsla över det hela. Man lär sig efterhand, helt enkelt, och det är egentligen inte så svårt att komma igång. Blanda 200g rågmjöl, 100g rivet äpple och runt 100g vatten i en burk, lite mer vatten om det blir för tjockt, och låt stå i tre dagar. Rör om en gång/dag. Sen har man en grundsurdeg som man kan mata med vetemjöl om man vill (lättare att baka med, tycker jag).

Snittaren funkar bra, ja, men dess införskaffande sammanföll nog med att jag blivit lite säkrare på att snitta deg, så det är nog en kombination av båda sakerna. Hojta gärna till om du ser någon i svensk handel. Själv har jag inte hittat någon (iofs bara kollat på Cordon-Bleu).

Anonym sa...

Jag satte min surdeg på lika delar finmalet rågmjöl (kungsörnens tråkmjöl) och vatten som jag blandade i en glasburk med packning och lät den stå varmt, jag ställde min på spisen (den minsta plattan) och värmde plattorna runt omkring någon gång ibland. jag rörde runt i burken ca. 2 ggr per dag och vid slutet av dag 2 var den klar för bakning.

Sebastian Gunnarsson