onsdag 17 september 2008

52. Lågt rågsurdegsbröd med grahamsmjöl

Rågsurdegen behövde aktiveras, men rågmjölet var slut, så jag matade den med grahamsmjöl i stället, vilket inte blev så dumt alls. Luktade väldigt gott, inte minst.
  • 200 g råg-/grahamssurdeg
  • 250 g vetemjöl special
  • 100 g grahamsmjöl
  • 50 g fint dinkelmjöl
  • 250 g vatten
  • 9 g salt

1. Nymatad och nöjd.


2. Uppsvälld och däst, 20 timmar senare.


3. Knådat, etc, typ 10+10 minuter, med saltihällning i mitten.


4. Efter totalt 3,5 h i låda med tillhörande hopvikningar formade jag en limpa som fick jäsa i rumstemperatur över natten. Möjligen snäppet för länge, då jag tyckte den tappade lite styrsel.


5. På morgonen, c:a 7 timmar senare.


6. Platt som en pannkaka. Såg ut som en överdimensionerad ciabatta, ungefär.


7. Dock visade den rätta takter i ugnen och reste sig förnämligt.


8. Bubbligt och smakligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad vackert brödet ser ut! Och säkerligen gott också.
Tack för en inspirerande blogg förresten, jag tror bestämt att jag ska baka något till helgen :)