torsdag 19 juni 2008

37. Vetesurdegslevain på måfå

Skulle mata min exil-vetesurdeg och tyckte det skulle passa bra att prova surdegslevainmetoden lite på känn.

1. Matade surdegsgrunden och knådade den till en boll.


2. 11 timmar senare.


3. Tog drygt hälften av surdegen och blandade med lika mycket mjöl och lagom mycket vatten.


4. Resulterande klet. Lät vila 5 timmar innan jag fyllde på med rätt mycket mjöl och matchande vattenmängd. Lät stå 5 timmar till.


5. Levainen. Den vägde c:a 600 g, så jag blandade med lika mycket vetemjöl och drygt 400 g vatten. Knådade, tillsatte en näve salt och knådade klart.


6. Färdig deg i viloläge.


7. Efter 90 minuters vila och hopvikning.


8. Efter ytterligare 2,5 h vila.


9. Formade två bullar.


10. Bulle. Lät dem jäsa i rumstemperatur över natten, vilket bara blev 5 h. Lite för kort, tror jag, men jag ville ha bröd till frukost.


11. Degklumpar i morgonsol. Den i handduken satt fast. Rätt irriterande. Nog bättre att använda ett durkslag för ventilation, så att fukten inte fastnar i tyget.


12. La boule du soleil.


13. Slashade och redo att åka in i ugnen på den buckliga plåten.


14. Lite vinda, som vanligt, och snäppet underjästa, men inte så dumma i övrigt.


15. Överskottet upphackat för infrysning.

Jahaja, blev inte mycket klokare av detta, förutom ytterligare ett bekräftande av att det inte är så noga med måtten. God frukost blev det, i alla fall.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ser urläckra ut. KAn man få be om receptet?

Pär sa...

Hade inget, utan körde just på måfå. Däremot är det nog ungefär samma som bröd #36, fast utan grahamsmjöl.

Anonym sa...

Mikna bröd blir så platta när jag flyttar över dem till degspada/kartong och sedan i ugn. Hur gör du för att de ska behålla formen?

Pär sa...

Jag håller i degen med handflatan under när jag välter ut den ur korgen på degspaden. Sjunker den ihop mycket har den oftast jäst för länge.

Det är också viktigt med ånga i ugnen första minuterna så att brödet hinner resa sig innan skorpan stelnar.

Leif Lundgren sa...

Det där bröden såg ju grymma ut!

Jag har tänkt att fråga ett tag, du ser ju ut att ha träbänkskivor.
Jag funderar att bygga om köket lite, men jag oroar mig lite för att deg ska försöka fastna i den grovare ytan, jämfört med men plastskivor idag.
Fungerar det bra?
Kan man ta spateln och torka bort degresterna?

/L

Pär sa...

Jag är på två olika ställen och bakar. Bänken på bilden har ganska grov yta, oljat trä, tror jag, och den bakar jag inte på. Hemma hos mig själv har jag en hårdare, blank yta, vet inte vad det är för material, men där kör jag på för fullt. Något slags fanér, antar jag. Så här ser den ut i sin fulla prakt.

Leif Lundgren sa...

Okej. Måste "forska" lite på bänkskivor alltså. ;)

Tack!

Mats Svensson. sa...

Är det timern F. och jag gav dig som jag skådar i periferin på bonusbänkbilden?

Pär sa...

@M-W

Japp. Den har skött sig, fast jag tycker den börjar tackla av lite.