tisdag 27 oktober 2009

96. Tråkfranska

Bruksbröd med kort varsel. Inget särskilt.

Fördeg:
  • 100g vetekross
  • 100 g durumvete
  • 100 g grahamsmjöl
  • 100 g vetesurdeg
  • 100 g vetemjöl special
  • 8 g jäst
  • 400 g vatten
Huvuddeg:
  • Fördegen
  • 400 g vetemjöl special
  • 1 tsk brödkrydda
  • 50 g brödsirap
  • 250 g vatten
  • En näve salt
  • En skvätt olivolja

1. Fördeg hopguckad.


2. Fördeg vilad 4h.


3. Deg knådad.


4. Bullar formade, 1 h senare.


5. Bullar gräddade, efter ytterligare 2 h jäsning.


6. Morgonfralla kluven. Klart dugligt.

4 kommentarer:

Naenvier sa...

Hejsan!
Hur stora är dina jäslådor och är du nöjd med dem? 15 liter? Känner att det är dags att inhandla sådana nu, men när jag stod där i affären så blev jag osäker på vilken storlek som är bäst...

Det är för övrigt mycket trevligt att läsa om din experiment! :D

MVH

Pär sa...

Hej du. Mina lådor är på 8 l, och jag har inte haft något problem med dem. Det är nog bara bra om man inte har för stor låda, så att degen får lite stöd på sidorna.

Annars tycker jag det är praktiskt om jäskorgarna får plats inuti. Det underlättar om man vill långjäsa i korg utan att degen torkar ut.

Kul att du också gillar bilder på deg! Det är faktiskt rätt listigt att fota degen i olika lägen - då kan man lätt se hur mycket och hur länge den jäst.

Naenvier sa...

Tusen tack, då tar jag den storleken också!

Javisst, väldigt pedagogiskt och bra, bara att jämföra och se hur man ligger till. :D

Tack igen, MVH.

Thea74 sa...

Ovanligt att se dig göra "småfrallor". Dom ser som vanligt goda ut!